لینک های دسترسی

Breaking News

سرپرستان تا هنوز بدنۀ از حکومت افغانستان را اداره می کنند


شماری از تحلیلگران می گویند که اختلاف رئیس جمهور و رئیس اجرائیه شاید سبب ادامۀ کار سرپرستان شده باشد.
شماری از تحلیلگران می گویند که اختلاف رئیس جمهور و رئیس اجرائیه شاید سبب ادامۀ کار سرپرستان شده باشد.

یک و نیم سال از رویکار آمدن حکومت وحدت ملی می گذرد، اما هنوز هم شمار زیاد پستهای دولتی پر نشده و شماری از نهادهای دولت از سوی سرپرستان اداره می شود.

وزارت دفاع ملی، پس از استعفای رئیس امنیت ملی اکنون ریاست امنیت ملی، لوی څارنوالی و ادارۀ ارگان های محلی توسط سرپرستان اداره می شود. همچنان نزدیک به ده پست معینیت وزارتخانه ها وادارۀ ۲۶ ریاست در دست سرپرستان است.

افزون بر آن ولایت های بلخ، کندز و نورستان از سوی سرپرستان اداره می شود. به شمول شاروالی کابل ۲۳ شاروالی در سرتاسر افغانستان از سوی سرپرستان اداره می شود.

در ادارۀ ارگانهای محلی تا چندی پیش ۱۲۰۰ پست خالی وجود داشت که تا کنون ۱۰۰۰ پست آن تکمیل شده است و به تازگی ۱۲۰ پست ولسوال از سوی آن اداره اعلان شده است.

منیره یوسفزی سخنگوی ادارۀ ارگانهای محلی به صدای امریکا گفت که تا ماه حمل همه پست های آن اداره که از سوی سرپرست اداره می شود، پر خواهد شد.

شماری از اعضای ولسی جرگه می گویند که حدود ۳۰۰۰ پست دولتی از سوی سرپرستان اداره می شود که در این میان دستگاه دیپلوماتیک افغانستان نیز شامل است.

عبدالقادر ځاځی عضو کمیسیون روابط بین المللی ولسی جرگه به صدای امریکا گفت که هم اکنون ۸ تا ۱۲ سفارتخانۀ افغانستان در بیرون از آن کشور توسط سرپرستان اداره می شود.

آقای ځاځی گفت "هشت تا ۱۲ پست سفارت خالی است که مهمترین آنان سفارت های کانادا، بریتانیا، ایتالیا، روسیه و اندونیزیا می باشد. به همین سان بین ۱۰۰ تا ۱۲۰ پست سکرتران سفارتخانه ها و شارژدافیرها توسط سرپرست به پیش برده می شود."

وزارت خارجۀ افغانستان می گوید که شماری از سفیران را معرفی کرده است، اما منتظر تایید کشورهای میزبان است.

سید ظفر هاشمی معاون سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان گفت که رهبری حکومت برای پست های مهم با شمار زیاد کاندیدان مصاحبه کرده و از آنان امتحان می گیرد.

آقای هاشمی گفت به عوض اینکه در گماشتن مسوولان شتاب کنیم، بهتر است که کسی موقتاً یک اداره را سرپرستی کند تا باشد که فرد واقعاً توانمند در راس آن اداره قرار بگیرد.

پس از رویکار آمدن حکومت وحدت ملی برای چندین ماه کابینه و ولایتها از سوی سرپرستان اداره می شد، شماری از تحلیلگران به این باور اند که اختلافات میان رئیس جمهور و رئیس اجرائیه سبب این وضعیت شده است، اما سخنگویان حکومت این نکته را رد می کنند.

XS
SM
MD
LG