لینک های دسترسی

Breaking News

قالین، صنعت رو به زوال در افغانستان


وزارت تجارت افغانستان می گوید که وزارت مالیه آن کشور پول اختصاص داده شدۀ قالین بافان افغانستان را پرداخت نمی کند.
وزارت تجارت افغانستان می گوید که وزارت مالیه آن کشور پول اختصاص داده شدۀ قالین بافان افغانستان را پرداخت نمی کند.

وزارت تجارت افغانستان و شماری از تولید کنندگان و تجار قالین آن کشور می گویند که در ۱۴ سال گذشته، اقدامات لازم برای رشد سکتور قالین در افغانستان صورت نگرفته است.

در همین حال، شماری از تولید کنندگان صنعت قالین افغانستان هشدار می دهند که اگر حکومت افغانستان به خصوص شخص رئیس جمهور کشور از صنعت قالین حمایت نکند، سکتور قالین که صد ها هزار شغل در افغانستان ایجاد کرده است، با زوال مواجه خواهد شد.

مسافر قوقندی، سخنگوی وزارت تجارت افغانستان، به رادیو آشنا صدای امریکا گفت که تولید و صادرات قالین در افغانستان کاهش یافته و در بیش از یک دهۀ گذشته، کار موثر در این سکتور صورت نگرفته است.

آقای قوقندی به رادیو آشنا صدای امریکا گفت: "بدون شک ]تولید و صادرات[ قالین کاهش یافته است، ولی یکی از مشکلات عمده فرا راه وزارت تجارت و حکومت افغانستان، کمبود بودجه بوده است. بنا بر این، در ۱۴ سال گذشته، کمکی که باید در بخش سکتور قالین صورت می گرفت، متاسفانه صورت نگرفت."

آقای قوقندی همچنین گفت که پول اختصاص داده شده برای رشد سکتور قالین افغانستان تا کنون، به وزارت تجارت تخصیص داده نشده است.

آقای قوقندی افزود: " سه سال قبل شورای وزیران فیصله کرد که برای بهبود صنعت قالین، ۱۰ میلیون دالر باید برای قالین بافان اختصاص یابد، اما در سه سال گذشته، این کمک به روی کاغذ باقی مانده است. هر باری که وزارت تجارت به وزارت مالیه مکتوب فرستاد تا ۱۰ میلیون دالر برای بهبود صنعت قالین را تحویل بگیرد، متاسفانه وزارت مالیه، جواب رد داد."

اتفاق نظر میان کسبه کاران قالین با وزارت تجارت

همایون محسن پور، یکی از تولید کنندگان و صادر کنندگان قالین افغانستان مستقر در امریکا، می گوید که در مقایسه با سال های گذشته، تولید قالین در افغانستان و صادرات قالین از آن کشور به خصوص به کشور های غربی بیش از "هفتاد در صد" کاهش یافته است.

آقای محسن پور به رادیو آشنا صدای امریکا گفت: " متاسفانه آینده قالین افغانستان نه تنها خوب نمی بینم، بلکه آخرین روز های زندگی اش را می بینم، زیرا قالین افغانی در حال از بین رفتن است. و اگر قالین بافی در افغانستان سقوط کند، صد ها هزار نفر در این کشور بیکار خواهند شد."

آقای محسن پور ادعا می کند که شماری از افراد غیر مسلکی که با مقامات عالیرتبۀ حکومتی روابط دارند، کمک های را از کشور های کمک کنندگان در بخش قالین به دست آورده اند و منابع مالی این سکتور را حیف و میل کرده اند.

او می گوید که باید رئیس جمهور افغانستان خود دست بکار شده و فساد را در این سکتور ریشه کن کند.

علی شاه احمدی، یکی از تجاران بزرگ قالین افغانستان مستقر در امریکا نیز تایید می کند که تولید قالین افغانستان در مقایسه به سال های گذشته، کاهش بیش از ۷۵ در صد را داشته است.

به باور آقای احمدی، عدم همکاری حکومت، کیفیت پائین تار قالین و عدم کنترول کیفیت بافت قالین از عوامل عمدۀ کاهش تولید قالین در افغانستان و صادرات آن به خارج آن کشور شده است.

ستار بیگزاده، رئیس اتحادیه قالین در مزار شریف، نیز می گوید که تولید قالین در افغانستان در مقایسه با سال های گذشته، بیش ۵۰ در صد کاهش یافته است.

آقای بیگزاده گفت: "چهار سال قبل بیشتر از ۲.۱ میلیون متر مربع قالین در افغانستان تولید می شد، ولی فعلا بیش از ۵۰ در صد تولید قالین کاهش یافته است."

آقای بیگزاده می گوید که کمک حکومت افغانستان در قسمت رشد سکتور قالین فقط روی کاغذ بوده، نه در عمل.

آقای بیگزاده گفت: "بار بار جامعه تجاری با رئیس دولت نشست داشته اند و در مورد سکتور قالین بحث کرده اند، ولی جُز وعدۀ امروز و فردا، تا حال کار عملی را ندیده ایم."

دلایل کاهش تولید و صادرات قالین

غلام صدیق مهرپویا، رئیس اتحادیه قالین فروشان هرات، به این باور است که دو دلیل عمده موجب شده تا تولیدات قالین در افغانستان کاهش یابد.

آقای مهرپویا گفت: "اول، حکومت افغانستان در این بخش توجه نکرده است. دوم تار های وارداتی که از پاکستان و ایران وارد افغانستان می گردد، پشم خالص نیست و با مواد نفتی مخلوط است که کیفیت قالین افغانی را پائین آورده و بازار های جهانی آهسته آهسته قالین افغانی را کنار می زنند."

علاوه بر آن، حکومت پاکستان با قبول امتیازات برای قالین بافان افغان، هزاران قالین فاف افغان را به آن کشور جذب کرده و سالانه تا بیش از ۷۰۰ میلیون دالر صادرات قالین که توسط افغان ها تولید می گردد، به نام پاکستان صادر می شود.

مقامات حکومت افغانستان، تولید کنندگان و صادر کنندگان قالین همه در مورد کاهش قابل ملاحظۀ قالین افغان اتفاق نظر دارند. آنان می گویند که حکومت افغانستان ۱۴ سال گذشته با سکتور قالین همکاری نکرده و در پهلوی سایر مشکلات فساد اداری در سکتور قالین نیز رخنه کرده است.

تولید و صادر کنندگان قالین هشدار می دهند که هرگاه حکومت افغانستان اقدامات لازم و به موقع را در رشد قالین افغانستان روی دست نگیرد، سکتور قالین افغانستان با اضمحلال قطعی مواجه خواهد شد. در نتیجه صد ها هزار کارگران که به صورت مستقیم و غیر مستقیم در تولید و صادرات قالین دخیل اند، بیکار خواهند شد، بیکاری که احتمالا برای افغانستان فاجعه بار باشد.

  • 16x9 Image

    خالد مفتون - واشنگتن

    خالد مفتون، به عنوان تهیه کننده گزارش های تحلیلی و گوینده خبر، کارش را از ابتدای سال ۲۰۱۴ در رادیو صدای امریکا در واشنگتن آغاز کرد. خالد پیشتر از این، حدود ۱۰ سال در رسانه های بین المللی مختلف به شمول خبرگزاری آلمان درکابل و رادیو آزادی در پراگ کار کرده بود. خالد مفتون سند لیسانس حقوق و علوم سیاسی را از دانشگاه کابل دریافت کرده و سند ماستری را در رشته مدیریت عامه از انستیتوت مطالعات بین المللی مونتری کالیفرینای امریکا کسب کرده است.

XS
SM
MD
LG