لینک های دسترسی

Breaking News

عبدالله:از اظهارات سیاسیون در مورد حکومت متعجب شدم


بحث روی موافقتنامه سیاسی حکومت وحدت ملی، پس از سفر جان کیری به کابل در رسانه‌ها از سر گرفته شده است.
بحث روی موافقتنامه سیاسی حکومت وحدت ملی، پس از سفر جان کیری به کابل در رسانه‌ها از سر گرفته شده است.

رئیس اجرائیه افغانستان می‌گوید که پیش از اینکه سیاستمداران در مورد دوام کار حکومت وحدت ملی اظهار نظر کنند باید توافقنامه سیاسی ایجاد این حکومت را بخوانند.

عبدالله عبدالله با اشاره به بیانات اخیر جان کری وزیر خارجۀ ایالات متحده امریکا در مورد ماهیت و دورۀ توافقنامۀ ایجاد حکومت وحدت ملی گفت، برایش "قابل تعجب" بود که سیاستمداران افغان این سند را به درستی نخوانده اند.

بر اساس توافقنامۀ ایجاد حکومت وحدت ملی، دو سال پس از کار این حکومت لویه جرگۀ تعدیل قانون اساسی فرا خوانده شود. اما مشکلات در اصلاحات سیستم انتخاباتی نه تنها برگزاری لویه جرگه را ناممکن ساخته است بلکه برگزاری انتخابات ولسی جرگه و شوراهای ولسوالی را هم تا حال به تاخیر انداخته است.

این کار سبب شده است که مخالفان سیاسی حکومت وحدت ملی با ختم دو ساله این حکومت، مشروعیت آن را زیر سوال ببرند و شماری از این مخالفان سیاسی خواهان برگزاری انتخابات زود هنگام ریاست جمهوری شده اند.

بحث روی موافقتنامه سیاسی میان سران حکومت وحدت ملی، پس از سفر وزیر خارجۀ امریکا به کابل و اظهارات وی در مورد دوام حکومت در رسانه‌ها از سر گرفته شده است.

وزیر خارجۀ امریکا گفت که هنگام امضای این موافقتنامه حاضر بود و در این سند سیاسی برای ادامۀ کار حکومت، کدام تاریخی مشخص نشده است.

در همین حال ریاست جمهوری افغانستان می گوید که با ختم دو سال، دورۀ کاری حکومت وحدت ملی پایان نمی‌یابد.

شاه حسین مرتضوی گفت "با ختم زمان موافقتنامه سیاسی، عمر حکومت وحدت ملی تمام نمی‌شود، این از صلاحیت رئیس جمهور و حکومت است که بر اساس کدام میکانیزم کار خود را ادامه می‌دهد."

جاوید فیصل معاون سخنگوی ریاست اجرائیه هم به صدای امریکا گفته است که این حکومت برای پنج سال با هرگونه ساختاری کارش را ادامه می‌دهد.

به گفتۀ آقای فیصل باید تلاش شود که اول پس از اصلاحات انتخاباتی، انتخابات ولسی جرگه و شوراهای ولسوالی برگزار گردد و سپس لویخ جرگه قانون اساسی تدویر شود.

پس از به میان آمدن مشکلات و طولانی شدن انتخابات ریاست جمهوری در سال ۲۰۱۴ میلادی، محمداشرف غنی رئیس جمهور و عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه با میانجیگری وزیر خارجۀ امریکا به امضای یک موافقتنامه سیاسی کوتاه آمدند که بر اساس آن حکومت وحدت ملی ایجاد گردید.

حالا از امضای این موافقتنامه سیاسی حدود یک‌ونیم سال سپری شده است؛ اما برخی مواد آن از جمله آوردن اصلاحات انتخاباتی هنوز عملی نگردیده است.

XS
SM
MD
LG