لینک های دسترسی

Breaking News

عبدالله برای دیدار با خامنه ای و روحانی به تهران می رود


 این نخستین سفر رسمی رئیس اجرائیه افغانستان به ایران است
این نخستین سفر رسمی رئیس اجرائیه افغانستان به ایران است

قرار است در این سفر حنیف اتمر مشاور شورای امنیت ملی و حاجی محمد محقق معاون دوم ریاست اجرائیه و شماری از اعضای کابینه، آقای عبدالله را همراهی کنند.

این هیأت بلندپایه افغانستان با سیدعلی خامنه‌یی رهبر مذهبی ایران، حسن روحانی رئیس جمهور و برخی اعضای کابینۀ آن کشور روی مسایل سیاسی، امنیتی و اقتصادی گفتگو خواهد کرد.

تواب غورزنگ سخنگوی شورای امنیت ملی افغانستان به صدای امریکا گفت که هدف این سفر گسترش روابط دو کشور و ارزیابی کمیته‌های مشترک افغانستان و ایران در بخش‌های امنیتی و اقتصادی است.

به گفتۀ آقای غورزنگ، افغانستان و ایران چندی پیش برای ایجاد همکاری‌های درازمدت، کمیته‌هایی را به کار گماشته بودند تا چارچوبی را برای تنظیم و هماهنگی همکاری‌های امنیتی و اقتصادی ایجاد کنند.

وی گفت: "همچنان در این سفر بعضی توافقنامه‌های همکاری بین‌الوزارتی نیز امضا می‌شود."

اما حال پرسش اینجاست که هیأت حکومت افغانستان با چه ترفندی باید این گفتگوها را انجام دهد؟

عبدالطیف نظری استاد روابط بین‌الملل به صدای امریکا گفت: به هر میزانی که روابط افغانستان با کشورهای همسایه و منطقه گسترش یابد و بر اساس احترام و منافع متقابل باشد، می‌تواند به نفع افغانستان باشد.

آقای نظری افزود که اما این روابط به گونه‌ای نباشد همان طوری که افغانستان به پاکستان امتیاز و سود یک جانبه را داد، با سایر کشورها نیز این سیاست را در پیش بگیرد؛ بلکه بر مبنای سیاست اعتمادسازی و تنش‌زدایی گفتگوهایش را انجام دهد.

وی گفت: "من فکر می‌کنم که این سفر به نفع افغانستان باشد، با توجه به این که ایران اعلام کرده است که از گفتگوهای صلح در افغانستان حمایت می‌کند. بنابراین اگر افغانستان بتواند دیپلماسی فعال را در این راستا مورد توجه قرار دهد، در نهایت می‌تواند فشار بیشتر را بالای اسلام‌آباد اعمال کند تا این که زمینۀ گفتگوهای صلح در افغانستان بیشتر فراهم گردد. همانگونه که ایالات متحد امریکا و چین هم در این باره علاقمندی نشان داده که گفتگوهای صلح افغانستان را کمک می‌کند."

این آگاه روابط بین‌الملل افزود که ایران یکی از کشورهای تأثیرگذار در منطقه و افغانستان است، هرچند حکومت‌های افغانستان به روابط سیاسی خود با ایران بیشتر توجه کرده است؛ ولی ایران در کنار حمایت از حکومت‌های افغانستان، به نحوی با اپوزسیون حکومت نیز در ارتباط بوده است.

روابط اقتصادی

ایران یکی از کشورهایی است که در کنار مسایل سیاسی، با افغانستان روابط اقتصادی نیز دارد. لطیف نظری استاد روابط بین‌الملل به این باور است که بندر چاه بهار جایگزین خوبی برای بندر کراچی پاکستان شده می‌تواند و از این طریق به صادرات و واردات افغانستان در بُعد تجارتی و اقتصادی کمک می‌کند.

آقای نظری گفت: "ایران در منطقه در کنار همکاری با برخی کشورها، رقابت‌هایی نیز دارد مثل عربستان سعودی و ترکیه."

وی افزود که رسیدن به ظرفیت‌ها و زمینه‌های موجود در روابط با ایران، به تدبیر و درایت افغانستان بستگی دارد که هم زمان بتواند از تمامی ظرفیت‌ها به نفع منافع ملی خود و تأمین ثبات و امنیت و توسعه اقتصادی استفاده بکند.

XS
SM
MD
LG