لینک های دسترسی

Breaking News

کمک های بی سابقۀ چین با افغانستان


چین تعهد کرده است که تا سال ۲۰۱۷ میلادی ۳۳۰ میلیون دالری امریکایی به افغانستان کمک خواهد کرد.

مقامات افغان می گویند که این کمک ها در جریان سه سال آینده در بخش های زیر بنایی، به مصرف خواهد رسید.

نظیف الله سالارزی، سرپرست دفتر سخنگوی رئیس جمهور افغانستان، گفت که کمک های بلاعوض چین در سه سال آینده به بیش از سه صد میلیون دالر امریکایی می رسد و این کمک ها که به گفته او سوی چین برای افغانستان بی سابقه است، در ساختار زیر بنایی مصرف خواهد شد.

آقای سالارزی گفت:"این کمک ها بیشتر در ساختن خط راه آهن، شاهراه ها، اعمار بند ها، تولید انرژی و بخش ساختمانی به مصرف می رسد."

تکمیل پروژه های ناتمام

آقای سالارزی همچنین گفت که افغانستان در سال های گذشته قربانی پروژه های نا تکمیل بوده است و نتایج کمک های چین برای افغانستان فوری نخواهد بود، بلکه پول های کمکی بر اساس یک پلان ملی به مصرف خواهد رسید.

او افزود که حکومت جدید افغانستان با درک این نقیصه، پلان دارد تا در شش ماه آینده، پلان سراسری را برای زیر بنا های افغانستان، تکمیل کند.

چین یکی از کشور های بزرگ است که در بخش استخراج معدن مس عینک صد ها میلیون دالر سرمایه گذاری کرده است. اما چالش های امنیتی و موجودیت فساد اداری در افغانستان سبب شده تا کار استخراج این معدن، به کندی به بیش برود.

آقای سالارزی می گوید که حکومت جدید افغانستان متعهد است تا تمام موانع سرمایه گذاری به شمول چالش های امنیتی را برای سرمایه گذاران، از بین ببرد.

او علاوه کرد:"تمام موانع به خصوص موانع امنیتی که بخاطر سرمایه گذاری برنامه های خارجی در افغانستان موجود است، هر چه عاجل از بین برداشته خواهد شد."

نیازمندی افغانستان به کمک های جهانی

با وجود آنکه کمک های جدید برای افغانها مایه خوشبینی است اما جان آغا اقبال، دیپلومات پیشین افغان مقیم ایالات متحده، به رادیو آشنا صدای امریکا گفت که با در نظر داشت نیازمندی های گسترده آن کشور، این کمک ها نمی تواند جاگزین کمک های اقتصادی غرب در افغانستان شود.

او افزود:"بدون شک با توجه به اقتصاد بزرگ چین و نقش مهم که در منطقه دارد، این کمک حایز اهمیت خواهد بود، ولی با در نظر داشت نیازمندی های وسیع افغانستان، این کمک ها نمی تواند جاگزین کمک های بین المللی در افغانستان گردد."

در سیزده سال گذشته در پهلوی کشور های غربی، کشور های منطقه به شمول هند، پاکستان و ایران صد ها میلیون دالر برای افغانستان کمک کرده اند، ولی چین با وجود قدرت اقتصادی بزرگ در سطح منطقه و جهان، کمک بلاعوض قابل ملاحظۀ برای افغانستان نداشته است.

به باور آقای اقبال، دو دلیل عمده در عقب عدم علاقمندی چین برای فراهم آوری کمک های اقتصادی برای افغانستان وجود داشت: اول، ناتوانایی افغانستان برای رفع نگرانی های چین در مورد حضور گسترده کشور های غربی در آن کشور و دوم نقش پاکستان که متحد استراتیژیک چین می باشد.

او علاوه کرد:"متأسفانه دولت افغانستان قادر نشد که یک مقدار نگرانی های که چین در مورد حضور جامعه جهانی در افغانستان داشت، مرفوع کند و در عین حال، تاثیرات سیاست های پاکستان هم بی اثر نبوده است، زیرا از متحدین دایمی چین است."

در حاشیه ملاقات رهبران دو کشور، چهار موافقتنامه همکاری میان افغانستان و چین به شمول رفع ویزا برای پاسپورت های سیاسی، توافقنامۀ کمک های بشر دوستانه برای افغانستان، موافقتنامۀ همکاری های اقتصادی و تخنیکی و توافقنامۀ همکاری میان اطاق های تجارت دوکشور به امضاء رسید.

محمد اشرف غنی احمدزی، رئیس جمهور افغانستان، در جریان سفر چهار روزه اش از چین با رئیس جمهور، صدراعظم و رئیس پارلمان چین ملاقات کرد و قرار است فردا در کنفرانس قلب آسیا سخنرانی کند.

  • 16x9 Image

    خالد مفتون - واشنگتن

    خالد مفتون، به عنوان تهیه کننده گزارش های تحلیلی و گوینده خبر، کارش را از ابتدای سال ۲۰۱۴ در رادیو صدای امریکا در واشنگتن آغاز کرد. خالد پیشتر از این، حدود ۱۰ سال در رسانه های بین المللی مختلف به شمول خبرگزاری آلمان درکابل و رادیو آزادی در پراگ کار کرده بود. خالد مفتون سند لیسانس حقوق و علوم سیاسی را از دانشگاه کابل دریافت کرده و سند ماستری را در رشته مدیریت عامه از انستیتوت مطالعات بین المللی مونتری کالیفرینای امریکا کسب کرده است.

XS
SM
MD
LG