لینک های دسترسی

Breaking News

یازده مقام دولتی در دایکندی به فساد متهم شدند


مسوولین محکمه استیناف ولایت دایکندی، ۱۱ کارمند حکومتی را به شمول سه مقام بلند پایه دولتی در این ولایت، به اتهام اختلاس میلیون ها افغانی به څارنوالی معرفی کرده اند.

این مسوولین می گویند که ده ها دوسیه دیگر اختلاس وموجودیت فساد اداری در شماری از ادارات این ولایت، تحت بررسی قرار دارد و بزودی، حکم محکمه درباره آن دوسیه ها نهایی می شود.

ابوبکر صدیقی، رییس محکمه استیناف ولایت دایکندی دراین باره به رادیو آشنا صدای امریکا گفت "در طی یک ماه سال جاری، یازده نفر به شمول رییس معارف دایکندی، مستوفی، آمرمالی واداری معارف، مدیر کنترول مستوفیت با هشت کارمند دیگر ادارات مختلف به اتهام اختلاس بیش از ۱۷ میلیون افغانی به سارنوالی معرفی شده اند".

رییس محکمه ولایت دایکندی می گوید که براساس بررسی های این اداره، نزدیک به ۱۲ میلیون افغانی دیگر نیز از ریاست معارف مفقود شده است و هیچ اسنادی که نشان دهنده مصرف این مقدار پول باشد وجود ندارد.

روز گذشته محمد ابراهیم شکوفان، معتمد مالی ریاست معارف ولایت دایکندی به اتهام سرقت بیش از ‍پنج میلیون افغانی از سوی محکمه این ولایت به ده سال حبس تنفیذی محکوم شد.

آقای صدیقی گفت که رییس اداره کار وامور اجتماعی ولایت دایکندی نیز به اتهام موجودیت فساد درآن اداره، بزودی به سارنوالی معرفی خواهدشد.

اما محمد علی واثق رییس معارف ولایت دایکندی که به سارنوالی معرفی شده است می گوید که در زمان اختلاس و مفقود شدن این مقدار پول، او در این اداره حضور نداشته بود.

رییس معارف دایکندی دراین باره به رادیو آشنا صدای امریکا گفت "در زمانی که پنج میلیون افغانی از نزد معتمد مالی ما مفقود شده بود من در یک ورکشاپ درکابل بودم وڅارنوالی حق دارد جهت شفافیت بیشتر این مسئله، ما را مورد پرسش قرار دهد".

همکاری مردم

باشندگان دایکندی با حمایت از مبارزه اداره محلی در جهت از بین بردن فساد اداری می گویند که آنان در امر مبارزه با فساد، دولت را همکاری می کنند.

لعل محمد رفعت یکی از فعالین مدنی دایکندی دراین باره به رادیو آشنا صدای امریکا گفت "اقدامات اخیر ارگانهای عدلی و قضایی دایکندی و اداره محلی در قسمت مبارزه با فساد برای ما خیلی امیدوار کننده است و می تواند تأثیرات مثبت بر افزایش اعتماد مردم داشته باشد، ما ازاین اقدام حکومت حمایت می کنیم".

ازسویی هم مسوولین اداره محلی دایکندی می گویند که در امر مبارزه با فساد اداری، تصمیم جدی ازسوی این مسوولان وجود دارد.

معصومه مرادی والی دایکندی دراین باره به صدای امریکا گفت:" ما قضایای فساد اداری واختلاس بودجه های ادارات را به صورت جدی پی گیری می کنیم واز ادارات عدلی وقضایی مان نیز خواستیم که دوسیه های متهمین را به صورت جدی مورد بررسی قرار دهند".

فعالین مدنی وباشندگان ولایت دایکندی می گویند که درسالهای گذشته، مردم کمتر شاهد پی گیری قضایای مبارزه با فساد بودند اما اقدامات اخیر اداره محلی و ارگانهای عدلی و قضایی درجهت مبارزه با فساد وبرطرفی مقامات بلند پایه در این ولایت، امیدوار کننده است.

  • 16x9 Image

    ظفر بامیانی

    ظفربامیانی از سال ۲۰۱۱ برای رادیو آشنا صدای امریکا با تهیه گزارش از ولایات بامیان، دایکندی و غزنی کار می کند. ظفر بامیانی از سال ۲۰۰۴ کار رسمی خبرنگاری را به حیث گزارشگر، گوینده خبر و تهیه کننده برنامه های فرهنگی با رادیوی محلی بامیان شروع کرد. ظفر مدت یک سال گزارشگر تلویزیون ملی در بامیان نیز بود. ظفر بامیانی فارغ التحصیل  رشته جامعه شناسی از پوهنتون بامیان است.

XS
SM
MD
LG