لینک های دسترسی

Breaking News

انگلیسی یا هندی؟ بحث داغ روی زبان رسمی هند


صدراعظم جدید برای نخستین بار در جریان افتتاح پروژۀ ستلایت به زبان انگلیسی صحبت کرد.
صدراعظم جدید برای نخستین بار در جریان افتتاح پروژۀ ستلایت به زبان انگلیسی صحبت کرد.

هندی یا انگلیسی؟ مسله ستیزه جویی زبانی بار دیگر در هند بالا گرفته است.

حکومت جدید در آن کشور برای مراسلات رسمی، به لسان هندی اولویت داده است.

ایالات های جنوب هند که به لسان ایالات های شمال هندی صحبت نمی کنند، چنین اقدام را رد کرده اند. ولی ادارات حکومتی در دهلی، مرکز هند، تلاش دارد تا لسان هندی را رایج سازد.

بعد از آن که نرندرا مودی، صدراعظم هند، پنج هفته قبل به قدرت رسید، او هم در پارلمان و هم با رهبران خارجی به لسان هندی صحبت کرده است.

نیرجا چودری، تحلیلگر مسایل سیاسی هند، به این باور است که رهبر هند که زمانی پسر یک چای فروش فقیر است، بیشتر به لسان هندی مهارت دارد، تا لسان انگلیسی—دو لسانی که در حکومت فدرال هند به حیث لسان های رسمی شناخته شده است.

به گفتۀ چودری "ما به رهبران ما که بیشتر آنان تحصیل کرده غرب استند و به لسان انگلیسی صحبت می کنند، عادت کرده ایم. ولی آقای مودی از هند متفاوت نمایندگی می کند."

مشکل رسمی سازی

گرچه انتخاب لسانی که صدراعظم هند می خواهد با آن تکلم کند، کسی زیر سوال نمی برد، ولی مقاومت های در برابر پلان حکومت وجود دارد که لسان هندی نسبت به لسان انگلیسی در دهلیز های قدرت سیاسی ترجیع داده می شود.

رهبران سیاسی در ایالات ها جنوبی هند از طریق سایت های اجتماعی انترنیتی مثل تویتر از این اقدام به شدت انتقاد کردند که چرا حکومت هدایت داده است که لسان هندی نسبت به انگلیسی، ارجیعت دارد.

بعد از انتقاد ها، حکومت به سرعت روشن ساخت که هدایت در این مورد، فقط در ایالات های شمالی، عملی خواهد شد.

لسان هندی به طور گسترده در شمال هند صحبت می شود، یعنی ایالات های که حزب بی جی پی، اکثریت کرسی های پارلمان را به دست آورده است. ولی ایالات های جنوبی و شرقی، همیشه به لسان های محلی و یا انگلیسی تکلم می کنند.

پنج دهه قبل، زمانیکه هند تلاش کرد تا تنها لسان هندی باید زبان رسمی آن کشور باشد، موجب اعتراضات خشونت بار در جنوب آن کشور گردید.

نرندرا مودی، صدراعظم هند که یک رهبر عملگرا تلقی می شود و می خواهد تا حزب اش را در ایالات های جنوبی بسازد، طی پیامی گفته است که او نه تنها به لسان انگلیسی بلدیت دارد، بلکه در برابر آن نیز قرار ندارد.

متعجب ساختن مردم

بعد از آنکه صدراعظم هند شاهد پرتاب ستلایت در ایالت اندرا پردیش شد، او همه را متعجب ساخت و بعد از به قدرت رسیدن اش به حیث صدراعظم، برای اولین بار به لسان انگلیسی، صحبت کرد.

گرچه ایالات جنوبی هند به صحبت کردن به لسان انگلیسی ادامه خواهند داد، ولی مقامات دهلی جدید زیر فشار لسان هندی باقی خواهند ماند. و بسیاری به وضحات، از اقدام نا راضی استند.

صب آش کیش یپ، یک کارمند پیشین پارلمان هند، می گوید که لسان انگلیسی از دوران گذشته عرف بیروکراسی در آن کشور بوده است. او می گوید که لسان هندی که اکثر مردم با آن آشنایی دارد، نباید مورد خشم قرار بگیرد، ولی اصرار به تکلم این لسان نیز صورت نگیرد.

منتقدین به این باور اند که حکومت نباید از یک لسان بالای لسان دیگر در کشوری طرفداری کند که از لسان انگلیسی، نفع برده است. انگلیسی لسانی است که 22 لسان رسمی را در هند، با هم وصل می کند و این لسان تجارت نیز است.

مهارت لسان انگلیسی به انجینیران هندی شرایطی را مساعد کرد تا آنان در بخش صنعت تکنالوژی معلوماتی، از شهرت برخوردار شوند.

علاوه بر آن، بسیاری از فامیل های کم درآمد در هند، اطفال شان را به مکاتب که به لسان انگلیسی تدریس صورت می گیرد، می فرستند تا در آینده در مارکیت کار، وظیفه پیدا کنند.

اصرار مبنی بر خاتمه بخشیدن تقدم لسان انگلیسی در دوایر حکومتی قسما به مثابه تلاش تلقی می شود سنت که قبلا توسط حزب کنگره هند بنا شده بود، شکسته شود، لسان که بعد از استقلال هند در آن کشور حکمفرما بود و در بین نخبه گان کشور تکلم می شود.

نرندرا مودی و حزب بی جی پی می خواهند تا اعتبار شان به مثابه حزب ملی گرای هندی داشته باشند و بیشتر در بین طبقه متوسط آن کشور که در حال بزرگ شدن است و بیشتر به لسان انگلیسی صحبت نمی کنند، جا داشته باشد.

XS
SM
MD
LG