لینک های دسترسی

Breaking News

جنرال مراد: جنگ بغلان را پاکستانی‌ها رهبری می‌کنند


مقامات وزارت دفاع می گویند که از آغاز عملیات بغلان تا کنون دو سرباز اردوی ملی جان باختند و چهارتن دیگر زخمی شده اند.
مقامات وزارت دفاع می گویند که از آغاز عملیات بغلان تا کنون دو سرباز اردوی ملی جان باختند و چهارتن دیگر زخمی شده اند.

به گفتۀ مقامات امنیتی افغانستان، عملیات برضد مخالفان مسلح در ولایت بغلان در ششم دلو آغاز شد که هنوز هم ادامه دارد و در جریان این عملیات بیش از ۷۰ مخالف مسلح کشته شدند و حدود۳۰ تن دیگر شان زخم برداشته اند.

جنرال مرادعلی مراد معاون لوی درستیز وزارت دفاع افغانستان که رهبری این عملیات را به دوش دارد، در مصاحبۀ اختصاصی به صدای امریکا می‌گوید که جنگ بغلان از سوی جنگجویان پاکستانی رهبری می‌شود.

وی گفت: "ما فعلاً مشکلی که داریم اتباع خارجی که از همسایه پاکستانی ما بیشتر در این عملیات‌ها تأثیرگذار اند و آنها در این عملیات‌ها نقش رهبری را دارند، در عملیات دندغوری اکثریت شان پاکستانی دیده می‌شوند."

جنرال مراد افزود شماری از مخالفان که در این عملیات‌ها بازداشت شده اند، در مورد چگونگی پیوستن شان به مخالفان مسلح اعتراف کرده اند.

به گفتۀ وی در حال حاضر جنگ در ولسوالی دهنۀ غوری جریان دارد و مرکز این ولسوالی زیر کنترول نیروهای امنیتی قرار دارد؛ ولی در مناطق سرخ‌کوتل، نیازالله و پل درقد پوسته‌های مخالفین هنوز هم پابرجاست.

طالبان هفتۀ گذشته یک پایه برق را در ساحه دند شهاب‌الدین منفجر کردند که این پایه برق ترکمنستان را به کابل منتقل می‌کرد.

معاون لوی درستیز افغانستان می‌گوید که هنوز نیروهای امنیتی به ساحه دند شهاب‌الدین ولسوالی دندغوری نرسیده اند؛ زیرا آنها تلاش‌ دارند که نکات کلیدی را از نزد طالبان تصرف کنند و سپس به سوی دند شهاب‌الدین عملیات شان را سوق دهند.

به باور جنرال مراد، عملیات بغلان بسیار مغلق است و در پیشروی نیروهای امنیتی از احتیاط کار گرفته می‌شود تا ساحات استراتیژیکی که به دست مخالفان قرار دارد، همه پاکسازی شوند.

معاون لوی درستیز می‌گوید: "هوا خراب است و غبارآلود، ساحۀ دید کم است و قوای هوایی کمتر می‌توانند فعالیت کنند."

از آغاز عملیات بغلان تا کنون دو سرباز اردوی ملی جان باختند و چهارتن دیگر زخمی شده اند.

عملیاتی که در بغلان از هفت روز پیش آغاز شد، موسوم به «خورشید ۲۰» است و جنرال مراد می‌گوید که تا شکست کامل طالبان ادامه خواهد داشت.

XS
SM
MD
LG