لینک های دسترسی

Breaking News

آغازعملیات نظامی برای رهایی ۱۷ گروگان درزابل


 افراد مسلح نقاب پوش به روز شنبه ۱۷ مسافر را در ولایت زابل از موتر های مسافربری پایین نموده وبا خود به جای نامعلوم برده اند
افراد مسلح نقاب پوش به روز شنبه ۱۷ مسافر را در ولایت زابل از موتر های مسافربری پایین نموده وبا خود به جای نامعلوم برده اند

محمد انور اسحق زی والی زابل دراین باره به رادیو آشنا صدای امریکا گفت که از روز گذشته بدینسو برای رهایی این گروگان ها ازطرق مختلف کار آغازشده است تا به این مسافرین گروگان گرفته شده آسیب نرسد.

والی زابل گفت که ممکن دست های بیرونی نیز درربودن این افراد دخیل باشد. آقای اسحق زی گفت:" دست های بیرونی ممکن در گروگانگیری این ۱۷ نفر دخیل باشد وازاین طریق می خواهند که یک فضای بی اعتمادی بین افغان ها بوجود آورند.

والی زابل گفت" ما از دیروز بدینسو اقدامات جدی را آغاز کردیم؛ مگرهنوزهم معلومات موثقی که با رسانه ها شریک بسازیم دردست نداریم .اوگفت: دیروز ما دو محل را نشانی کردیم که درآن ساحات عملیات نظامی انجام شده است اما ربایندگان این مسافرین را به محل دیگری منتقل کرده اند وهمچنان کار جدی ما برای رهایی این افراد جریان دارد".

درتازه ترین خبر، صدیق صدیقی سخنگوی وزارت داخله افغانستان امروز دریک کنفرانس خبری گفت که هم کوشش های نظامی وهم کوشش ها ازسوی بزرگان قومی برای رهایی این گروگانها ادامه دارد.

آقای صدیقی مسافرین ربوده شده را ۱۷ نفر یاد کرده گفت که ۹ نفر این مسافرین درنتیجه تلاش های بزرگان قومی، ازقید ربایندگان رها شده اند.

یک منبع موثق دیگر به رادیو آشنا صدای امریکا گفت که این مسافرین، قربانی یک مسئله شخصی شده اند. او گفت:" درولایت غزنی وزابل بین کوچی ها وهزاره ها بر سر ساحات مال چر ها مشکل وجود دارد که این گروگانگیری نیز با آن مسئله ارتباط دارد وقوماندانان مخالف مسلح دولت نیز دراین قضیه دست دارند".

وحید محمد جوادی ولسوال ولسوالی شاه جوی ولایت زابل به صدای امریکا گفت :" ما برای حل این مشکل بزرگان اقوام را دعوت کردیم وازآنها کمک خواستیم تا مسافرین ربوده شده رها شوند".

ولسوال شاه جوی گفت:" گروگان ها ۱۷ نفر هستند که ربایندگان، آنها را به دو گروه تقسیم کرده وبه جاهای مختلف انتقال داده اند".

سمونوال غلام جیلانی فراهی آمر امنیت قوماندانی امنیه ولایت زابل به رادیو آشنا صدای امریکا گفت بعضی منابع این گروگانگیری را مرتبط به مشکل هزاره ها وکوچی ها دانسته اند اما او افزود که معلومات دقیق وموثق درباره این ادعا ها دردست ندارد.

ازسویی هم قاری یوسف احمدی سخنگوی گروه ملا اختر محمد منصور به رسانه ها گفته است ربایندگانی که دیروز حدود ۱۷ مسافر را اختطاف کرده اند مربوط به این گروه نمی شود.

قاری یوسف گفته است که ما این مسئله را تعقیب می کنیم که کدام گروه و روی چه دلیل این مسافرین را اختطاف کرده است.

رهایی شاگردان مکتب در غور

همچنان عبدالحی خطیبی سخنگوی والی غور به رادیو آشنا صدای امریکا گفت که ده نفر از متعلمین که چند روز قبل دراین ولایت ربوده شده بودند ازاثر تلاش های متنفذین وبزرگان قومی شب گذشته رها شده اند.

دراین اواخر گروگانگیری در شماری از ساحات نا امن ولایت زابل وشاهراه کابل – کندهار افزایش یافته است که مردم این ولایات را شدیدأ نگران ساخته است.

  • 16x9 Image

    ظفر بامیانی

    ظفربامیانی از سال ۲۰۱۱ برای رادیو آشنا صدای امریکا با تهیه گزارش از ولایات بامیان، دایکندی و غزنی کار می کند. ظفر بامیانی از سال ۲۰۰۴ کار رسمی خبرنگاری را به حیث گزارشگر، گوینده خبر و تهیه کننده برنامه های فرهنگی با رادیوی محلی بامیان شروع کرد. ظفر مدت یک سال گزارشگر تلویزیون ملی در بامیان نیز بود. ظفر بامیانی فارغ التحصیل  رشته جامعه شناسی از پوهنتون بامیان است.

XS
SM
MD
LG