لینک های دسترسی

Breaking News

رولا غنی: خانه باید محل مصوونیت زنان باشد


رولا غنی می گوید انتظار انکشافات گسترده در حقوق زنان افغان را در سالهای آینده داشته باشید
رولا غنی می گوید انتظار انکشافات گسترده در حقوق زنان افغان را در سالهای آینده داشته باشید

در نشست اسلو بر توسعه حقوق زنان افغان و عدم عقبگرد در آزادی های زنان در مذاکرات صلح با طالبان تاکید شد.

همسر رئیس جمهور افغانستان که به روز یکشنبه در پایان نشستی در باره حقوق زنان افغان در شهر اسلو با خبرنگاران صحبت می کرد گفت که خشونت با زنان، چی در داخل یا بیرون از خانه، منحصر به افغانستان نیست. خانم غنی اما گفت که در افغانستان قوانین حفاظت از زنان در مقابل خشونت باید بگونه درست و جدی تر تطبیق گردد.

اسلو، پایتخت ناروی، به روز یکشنبه میزبان سمپوزیم بین المللی در مورد حقوق زنان افغان بود که در آن اضافه بر هیات افغان شماری از زنان برجسته از شماری از کشورهای جهان اشتراک ورزیده بودند. صدراعظم ناروی و هلری کلنتن، وزیر خارجه پیشین ایالات متحده امریکا، از جمله اشتراک کنندگان این نشست بودند.

از بدو تاسیس نظام پس از طالبان، این نخستین باری بود که همسر رئیس جمهور افغانستان در یک اجلاس بین المللی اشتراک ورزید.

حسینه صافی، رئیس شبکه زنان افغان حضور رولاغنی در این نشست را دلگرم کننده خواند و گفت که زنان افغان نسبت به گذشته به آینده شان امیدواری بیشتر دارند.

جامعه سنتی

در کمتر از دوماه که از تاسیس حکومت وحدت ملی می گذرد رولاغنی در مقایسه با زینت کرزی، همسر رئیس جمهور پیشین افغانستان، نقش برجسته تری در مسایل سیاسی و اجتماعی ایفا کرده است.

خانم غنی می گوید که افغانستان برای تامین حقوق زنان، در مسیر درست در حرکت است. او همچنان گفت که در سالهای آینده انکشافات گسترده ای در عرصه حقوق زنان افغان رونما خواهد شد.

نخست بانوی افغانستان در حالی این اظهارات را بیان داشت که حسن بانو غضنفر، سرپرست وزارت امور زنان از سنتی بودن جامعه هشدار داد.

بانو غضنفر که در عین نشست صحبت می نمود گفت که جامعه جهانی انتظار تغییرات سریع در مسایل حقوق زنان افغان را دارد. سرپرست وزارت زنان افغانستان اما گفت که زنان این کشور در سیزده سال گذشته دست آوردهای بیشماری داشته اند.

XS
SM
MD
LG