لینک های دسترسی

Breaking News

فیسبوک – فوتبال – انتخابات در افغانستان


فیسبوک به میدان تحلیل های جام جهانی و انتخابات مبدل شده است
فیسبوک به میدان تحلیل های جام جهانی و انتخابات مبدل شده است

افغان ها در بزرگترین پایگاه تبادلۀ دیدگاه اجتماعی افغانستان – فیسبوک – در این روز ها در بارۀ دو موضوع صحبت دارند، رقابت های جام جهانی فوتبال برازیل و انتخابات ریاست جمهوری.

هر رقابت فوتبال، هیجان علاقمندان تیم های حاضر در میدان را با خود داشته است اما انکشافات و خبر های مرتبط به انتخابات نیز خوانندگان و تبصره پردازان زیادی دارد.

به نظر می رسد خبر های جام جهانی فوتبال و بگو مگو های انتخاباتی، گفتمان افغان ها را در شکبه های اجتماعی در انحصار خود گرفته و کمتر افرادی به چشم می خورد که به جز از این دو موضوع، به سایر مسایل بپردازند.

کاربران فیسبوک در داخل و خارج از افغانستان به خوبی از رقابت های ورزشی متاثر بوده و در جریان رقابت تیم های ملی فوتبال، کریکت و یا هم حضور سایر ورزشکاران افغان در میادین ورزشی، بدون در نظر داشت هر گونه ارتباط قومی و زبانی به طرفداری از ملی پوشان پرداخته اند.

اما برخلاف، انتخابات و پیامد های آن، به گفتۀ نگارندۀ واشنگتن پست، تنش های را در فضای مجازی فیسبوک ایجاد کرده است.

واشنگتن پست، چند روز پیش گزارش داد که منازعات انتخابات افغانستان و گسترۀ آن در صفحات فیسبوک، این نگرانی را ایجاد کرده که رسانه های اجتماعی در حال حاضر باعث بدتر شدن گسل های قومی و سیاسی در بین افغان ها شده است.

برخی ها می گویند که به خاطر بیرون رفت از خبر های انتخابات، رویداد های ورزشی جام جهانی را دنبال می کنند.

افغان ها و جام جهانی

باوجود عدم حضور تیم ملی فوتبال افغانستان در جام جهانی، رویداد های این جام، افغان ها را نه تنها به پای تلویزیون ها کشانیده بلکه نتایج آن را از طریق فیسبوک هم شریک می سازند.

باوجودیکه در گذشته های نه چندان دور، مردم اگر تلویزیون نداشتند، یا شبکۀ مشخص نشر کنندۀ جام جهانی در دسترس آنان قرار نداشت و یا هم در دوران طالبان، از دیدن تلویزیون کاملاً محروم بودند؛ با همۀ این مسایل، راهی را برای تماشای رقابت های جام جهانی پیدا می کردند و به صورت گروهی آن رقابت ها را تعقیب می کردند.

مشخص نیست که افغان ها طرفدار کدام تیم فوتبال در جهان اند اما بیشتر تیم های که در گذشته افغان ها به آن علاقمندی نشان داده اند؛ ارژنتاین، برازیل و ایتالیا بوده است.

اما فضای انتخابات بر اذهان مردم چنان چیره گشته که حتا می توان نگرانی آنان را در نوشته هایشان هم به وضاحت مشاهده کرد.

به گونۀ مثال برخی ها با شکست تیم ایالات متحده در برابر بلجیم و یا هم اسپانیا - که مدافع لقب قهرمانی بود - نوشته اند "خدا کند همیشه امریکا ببازد" و یا هم نگاشته اند "خوبش شد".

اما برخی ها نظریات مثبتی هم داشته اند مثلاً وقتی تیم فوتبال ارژنتاین توانست سویس را در دور یک شانزدهم شکست دهد، یک خوانندۀ فیسبوک نگاشته است " تا وقتی که مسی باشد ارژانتین برنده است او بهترین است وچه پاس داد چقدر زیبا و برای چهارمین بار پیاپی بهترین مرد میدان شناخته شد" و یا "مسی فوق العاده عالیست" ویا هم نوشته اند " به نظر من هر دو تيم بازنده هستن؟؟ شايد هردويش برنده شوند؟؟اما چه بدانم!!"

اما جالبتر زمانیست که در پایین خبر رویداد فوتبال کسی نوشته "این صفحه را هم لایک کنید."

رقابت های تماشایی تر فوتبال

قرار است روز جمعه، دور یک هشتم جام جهانی با رقابت تماشایی آلمان و فرانسه آغاز شود.

دور یک برشانزده جام جهانی، با رقابت تماشایی ایالات متحده و بلجیم که نمی توان آن را با کلمات توصیف کرد، پایان یافت.

برازیل، کولمبیا – فرانسه، آلمان – ارژنتاین، بلجیم و هالند - کوستاریکا توانستند به دور یک هشتم راه یابند.

تا کنون، علاقمندان تیم های نامداری چون برازیل و ارژنتاین، شاهد کارکردگی تیم های مورد علاقۀ شان؛ آنچنانیکه انتظار داشتند، نبوده اند.

اما رقابت های دور یک شانزدهم شاهد رکارد های هم بود، تیم هاورد، دروازه بان تیم ایالات متحده توانست ۲۸ خطر حتمی را از دروازۀ تیمش دفع کند.

در جریان رقابت های یک شانزدهم، هژده گول به ثمر رسید و کارشناسان به این باور اند که تا کنون هیجانی ترین رقابت، میان تیم های آلمان – الجزایر و ایالات متحده – بلجیم بوده است.

در جریان رقابت های جام جهانی که قرار است روز جمعه، چهارم جولای دور یک بر هشت آن آغاز شود، ۱۳۶ گول – بدون ضربات پنالتی – به ثمر رسیده و در دور گروهی ۹ بار رقابت ها با نتیجۀ مساوی خاتمه یافته است.

تا هنوز بهترین بازیکن جام مشخص نشده اما کارشنان گمان می برند که بازیکنان مانند مسی، نیمار، میولر و روبن در زمرۀ کاندیدان بهترین بازیکن جام قرار دارند.

XS
SM
MD
LG