لینک های دسترسی

Breaking News

دیشب در شهر پرآشوب فرگوسن چه گذشت؟


بسیاری از باشندگان محل سعی می کردند جلو خرابکاران را بگیرند
بسیاری از باشندگان محل سعی می کردند جلو خرابکاران را بگیرند

فیصلۀ یک هیأت منصفه در ایالت میزوری امریکا در رابطه با قضیۀ کشته شدن یک نوجوان سیاهپوست بدست یک پولیس سفید پوست، آشوب بزرگی را در شهر فرگوسن در پی داشت.

باشندگان فرگوسن روز دوشنبه را در انتظار فیصلۀ هیأت منصفه سپری کردند، و سرانجام شام دوشنبه، هیأت منصفه در حالی فیصله اش را ابلاغ کرد که قبل از آن مقامات محل، مردم را مکرراً به صبر و شکیبایی دعوت کردند.

هیأت منصفه فیصله کرد که دارن ویلسن افسر سفید پوست پولیس که چندی پیش نوجوان سیاهپوستی را در شهر فرگوسن کشته بود، در این قضیه متهم شده نمی تواند.

فیصله ای که آشوب در پی داشت

انتظار برای شنیدن تصمیم هیأت منصفه به روز دوشنبه به درازا کشید. با نزدیک شدن شام، مقامات محلی در تلویزیون ها ظاهر شده و از مردم خواستند تا در برابر فیصله، ولو هرچه باشد، از عکس العمل خشونت بار بپرهیزند.

سرانجام رابرت مکالاچ څارنوال منطقۀ سنت لویس ایالت میزوری در جلو رسانه ها حاضر شد و گفت: « هیأت منصفه به این تصمیم رسید که برای اتهام وارد کردن بر مامور پولیس، ویلسن، هیچ دلیل احتمالی ای وجود نداشته و فیصله کردند که هیچ یک از پنج مورد اتهام، حقیقت نداشته است.»

څارنوال گفت که هیأت منصفه همه جوانب قضیه را در نظر گرفته، شواهد و مدارک را دقیقاً ارزیابی کرده و پس از تدقیق و اندیشیدن عمیق در مورد قضیه، به این فیصله رسیده است.

به گفتۀ وکلای مدافع دارن ویلسن، هیأت منصفه توافق کرد که اقدامات این افسر پولیس مطابق قوانین و مقررات مربوطۀ پولیس بود.

به این گونه دارن ویلسن پولیس سفید پوستی که به تاریخ نهم اگست سال روان مایکل براون نوجوان سیاهپوست را بر یک جادۀ شهر فرگوسن کشته بود، از جانب سیستم قضایی ایالت میزوری، از تعقیب عدلی مصئون شناخته شد.

درخواست رئیس جمهور اوباما

پس از شنیدن فیصلۀ هیأت منصفه، والدین مایکل براون، نوجوان کشته شدۀ سیاهپوست، اعلامیه ای را نشر کردند و در آن سخت اظهار مایوسی نمودند. آنان همچنان از مظاهره کنندگان خواستند که از خشونت اجتناب ورزند.

بارک اوباما رئیس جمهور ایالات متحده نیز پس از فیصلۀ هیأت منصفه، مردم شهر فرگوسن را به آرامش دعوت کرد و از اعتراض کنندگان و پولیس خواست تا خودداری پیشه کنند.

رئیس جمهور اوباما از قصر سفید خطاب به امریکاییان گفت: « اولتر از همه، ما ملتی هستیم که بر اساس حاکمیت قانون ساخته شده ایم. پس لازم است تا پذیریم که اتخاذ این تصمیم، مربوط به هیأت منصفه بود. امریکاییانی اند که با آن موافق اند، و امریکاییانی اند که نسبت به آن سخت مایوس و حتی خشمگین اند. این واکنش قابل درک است. اما من با والدین مایکل همنوا شده و از اعتراض کنندگان میخواهم که مظاهرۀ شان صلح آمیز باشد.»

با وجود درخواست های مکرر مقامات از مردم برای دوری گزیدن از خشونت ها، جلو آشوب گرفته شده نتوانست.

خشم و غارت

مردم شام دیروز در جلو مرکز پولیس شهر فرگوسن جمع شده بودند و پس از شنیدن فیصلۀ هیأت منصفه، تعدادی از آنان فوراً به واکنش خشونت آمیز پرداختند. پولیس نیز برای متفرق ساختن شان، از گاز اشک آور کار گرفت.

چند دقیقه بعد، دسته های خشمگین مردم به جاده های شهر فرگوسن برآمدند. تعدادی از اعتراض کنندگان خشمگین، موتر ها و ساختمان ها را آتش زدند و یک عدۀ هم به چور و چپاول مغازه ها پرداختند.

شماری از اعتراض کنندگان به غارت اموال شخصی پرداختند
شماری از اعتراض کنندگان به غارت اموال شخصی پرداختند

کین فارابا خبرنگار صدای امریکا که از محوطۀ مرکز پولیس شهر فرگوسن گزارش فرستاده، می گوید که در محل صحنه های بی نظمی و سراسیمگی دیده می شد. همچنان چندین ساختمان و موتر پولیس مورد حمله قرار گرفته و حریق شده است.

در نزدیکی ماموریت پولیس، صف های پولیس ضد آشوب که با سلاح و وسایط زرهی مجهز بودند، دیده می شد. تعداد زیاد مظاهره کنندگان حاضر در محل، بر پولیس بوتل ها، سنگ، و دیگر اشیا را پرتاب می کردند.

اما یک تعداد بزرگی از باشندگان فرگوسن، قصد برپا ساختن خشونت را نداشتند. آرش عرب اسدی یک خبرنگار دیگر صدای امریکا که او هم به شهر فرگوسن رفته است، می گوید که شمار زیادی از باشندگان با شتاب به مقابلۀ مظاهره کنندگان خشن ایستادند. به گفتۀ او، شمار تخریب کاران ممکن به پنج یا ده در صد می رسید.

اوایل صبح امروز سه شنبه نیز در چندین ساختمان آتش سوزی دیده می شد که بعضی آنها غیر قابل کنترول بود.

تا کنون معلوم نیست که چرا مقامات اعلام فیصلۀ هیأت منصفه را تا شب به تأخیر افگندند. ظاهراً این کار شماری از مظاهره کنندگان را که قصد خشونت را داشتند، در تاریکی شب بیشتر تشجیع نمود.

علاوه بر این، در شماری از شهر های دیگر امریکا، همچو لاس انجلس و نیویارک نیز دیشب هزاران نفر در اعتراض به فیصلۀ هیأت منصفه، به راهپیمایی پرداختند.

مظاهره کنندگان در نزدیک تایمز سکویر شهر نیویارک
مظاهره کنندگان در نزدیک تایمز سکویر شهر نیویارک

وزارت عدلیۀ امریکا یک تحقیق جداگانه ای را در مورد تخلفات احتمالی حقوق مدنی در قضیۀ فرگوسن انجام میدهد که میتواند منتج به وارد آمدن اتهاماتی علیه ویلسن از سوی حکومت فدرال گردد.

واقعۀ کشته شدن این نوجوان سیاهپوست، در منطقۀ سنت لویس که اکثریت باشندگان آن سیاهپوست بوده و شهر فرگوسن در آن واقع است، در اوایل نیز تنش هایی را دامن زده بود که برای چندین هفته باعث آشوب های خشونت آمیز گردید.

XS
SM
MD
LG