لینک های دسترسی

Breaking News

آخرین ساعات دیپلماسی برای جلوگیری از فاجعه


امریکا نسبت به هر کشور دیگر درگیر حل بحران انتخابات در افغانستان بوده است
امریکا نسبت به هر کشور دیگر درگیر حل بحران انتخابات در افغانستان بوده است

رهبران و دیپلمات های ارشد افغان و خارجی برای حل بحران انتخابات افغانستان آخرین تلاش ها را بکار گرفته اند.

از رئیس جمهور ایالات متحده امریکا گرفته تا وزیر خارجه آلمان، دو نامزد ریاست جمهوری افغانستان طرف بالاترین سطح دیپلماسی جهان قرار گرفته اند.

در یک اقدام بی پیشینه، باراک اوباما، رئیس جمهور ایالات متحده امریکا شام یکشنبه برای بیشتر از یک ساعت با آقایون داکتر عبدالله و اشرف غنی احمدزی، بطور جداگانه، از طریق تلیفون صحبت کرد. مو به موی مکالمات رئیس جمهور امریکا با هر کدام از نامزدان افغان سری است، اما هدف عمومی آنرا می توان تصور کرد.

پایان دادن به جنجال انتخابات ریاست جمهوری و جلوگیری از فروپاشی نظام سیاسی افغانستان به دو قطب حریف، غایت اصلی دیپلماسی است که آرام را از دیپلمات ها و سیاسیون ارشد در کابل گرفته است.

در این میان مصروف ترین دیپلمات ها در کابل، سفیر امریکا و نماینده ویژه سرمنشی سازمان ملل، اند که تقریباً تمام اوقات شان را صرف رفت و آمد به اقامتگاهای دو نامزد و گزارشدهی به واشنگتن و نیویارک می کنند.

نقش امریکا

اگر چه ثبات و امنیت افغانستان نخست بر افغانها و سپس بر کشورهای منطقه تاثیرگذار است، در ظاهر امر حکومت امریکا نبض تلاش های سیاسی برای حل بحران انتخابات افغانستان را در دست گرفته است.

پس از آن که جان کری، وزیر خارجه امریکا، در ماه جولای به کابل رفت و دو نامزد رقیب افغان را به تفاهم سیاسی و برگشت به روند انتخابات واداشت رسانه ها و شماری از سیاسیون افغان و خارجی آقای کری را "گره گشا" و "ناجی افغانستان" خطاب کردند. حالا اما به نظر می رسد که این القاب شاید نابهنگام ارائه شده باشد چون گره انتخابات افغانستان هنوز کور مانده است.

شکست گفت و گوهای سیاسی میان دو نامزد افغان به نحوی شاید ناکامی دیپلماتیک برای حکومت باراک اوباما هم تلقی شود.

مشخص نیست که موقف واشنگتن در صورت اعلام حکومت موازی از سوی یکی از نامزدان ریاست جمهوری افغانستان چه خواهد بود اما مقام های امریکایی بر حفظ یکپارچگی افغانستان تاکید ورزیده اند. ترک افغانستان، بطور کلی، هم هشدارگونه مطرح گردیده است اما مشکل است پذیرفت که پس از سیزده سال سرمایه گذاری های گسترده، امریکا به یکبارگی از افغانستان خواهد گسست.

آخرین حرف ها

ستاد انتخاباتی داکتر عبدالله شام یکشنبه از "آخرین ملاقات" میان دو نامزد، آن هم با وساطت و پافشاری رئیس جمهور امریکا، خبر داد.

آقایون اشرف غنی و داکتر عبدالله از خواسته های یکدیگر بخوبی آگاه اند. تقسیم مساویانه قدرت زیر نام "حکومت وحدت ملی" اساس گفت و شنودهای سیاسی گسترده میان هر دو ستاد بوده است.

به نظر می رسد که حدود و ثغور یک معامله سیاسی میان دو طرف کاملاً واضح شده است و حالا فقط زمان بله یا نخیر باقی مانده است.

در حالی که ستاد انتخاباتی اشرف غنی بر خویشتندار و پابندی به مرزها قانون اساسی پافشاری می ورزد، ستاد رقیب اش ضرب الاجل اعلان موفقیت اش در انتخابات را از این ساعت تا ساعت دیگر به تاخیر می اندازد.

پس از ماه ها هیجان و سردرگمی، روند انتخابات افغانستان شاید این هفته به پایان برسد اما جنجال های سیاسی برخاسته از آن و آینده نظام پس از طالبان در افغانستان در لبهء سقوط و نجات به نظر می رسد.

XS
SM
MD
LG