لینک های دسترسی

Breaking News

غنی: مبارزه با اعتیاد را در اولویت قرار می دهیم


رئیس جمهور افغانستان در افتتاح نخستین مرکزتداوی وآموزش های فنی وحرفوی گفت باور دارد که یک روز اعتیاد را در کشورش از بین ببرد.
رئیس جمهور افغانستان در افتتاح نخستین مرکزتداوی وآموزش های فنی وحرفوی گفت باور دارد که یک روز اعتیاد را در کشورش از بین ببرد.

محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان در افتتاح نخستین مرکزتداوی وآموزش های فنی وحرفوی به نام امید برای معتادین گفت که باید گامهای بزرگ برای از بین بردن اعتیاد برداشته شود.

رئیس جمهورگفت"ما باور داریم که یک روز اعتیاد را از بین میبریم."

آقای غنی قاچاقبران وتولید کنندگان مواد مخدر را مسوول اعتیاد معتادنی درافغانستان دانست وگفت که امروز یک اقلیت کوچک یک اقلیت بزرگ را گروگان گرفته است وباید با مشت به سر این افراد کوبید زیرا آنها برای پرکردن جیبهای شان این ملت را برباد میکنند.

او گفت"اعتیاد مشکل ملی است و جز پنج مشکل ملی خود مساله اعتیاد را نیز جدی بگیریم."

آقای غنی تاکید کرد که برای از بین بردن اعتیاد تنها به تداوی دولتی نمیشود وباید به اساس یک استراتیژی ملی کار صورت گیرد ونقش خانواده ها نیز مهم است.

او از نهاد های مختلف خواست تا برنامه بسیج ملی وبرنامه سرتاسری خانواده گی را فراهم کنند.

رئیس جمهور از کشورهای بین المللی نیز خواست که مساله اعتیاد وترافیک مواد مخدر را جدی بگیرند و گفت این مشکل جهانی است وزیادترین پول در جیب ترافیک کنندگان بین الملی میرود.

درحال حاضر ۱۰۵ مرکز تداوی معتادین درکشور وجود دارد وریئس جمهور تاکید کرد که حکومت مشکلاتی را که دراین مراکز وجود دارد، بررسی مینماید.

فیروزالدین فیروز وزیر صحت عامه گفت که حدود ۶۰ فیصد از معتادین مواد مخدر بعد از تداوی به دلیل بیکاری ودسترسی آسان به مواد مخدر دوباره به آن روی میاورند.

اکنون در مرکز معتادین مواد مخدر درحدود ۱۵۰۰ معتاد مصروف تداوی وآموزش اند وبه تعداد ۳۰۰۰ تن بعد از تداوی به زندگی عادی شان روی آورده اند.

وزیر صحت گفت که آنها میخواهند که شماری مراکز تداوی معتادین را افزایش بدهند وبعد از کابل بزرگترین مرکز تداوی وآموزش را در جلال آباد ایجاد خواهندکرد.

درحال حاضر درافغانستان درحدود سه میلیون معتاد به شمول زنان وکودکان وجود دارد که برای شماری کمی از آنها زمینه تداوی میسر است اما تعدادی بیشتری شان درزیر پل ها وجاهای مخروبه روز وشب شان را سپری میکنند وهر روز شماری از انها در اثر استفاده بیشتر مواد مخدر جانهای شانرا از دست میدهند.

XS
SM
MD
LG