لینک های دسترسی

Breaking News

غنی: رهبریت در افغانستان نیاز به فداکاری دارد


محمد اشرف غنی حین صحبت در شورای روابط خارجی در نیویارک
محمد اشرف غنی حین صحبت در شورای روابط خارجی در نیویارک

رئیس جمهور افغانستان می گوید که (حق) شهروند در یک کشور باید جدی گرفته شود چون به گفته وی شهروند "منبع حسابدهی" است.

محمد اشرف غنی که شام پنجشنبه در پوهنتون کلمبیا پیرامون تفاوت های رهبری در سکتور های دولتی و خصوصی صحبت می کرد گفت "رهبریت در شرایط کنونی افغانستان نیاز به فداکاری دارد."

آقای غنی افزود که یکی از آزمون های رهبریت "کار گروهی" است. رئیس جمهور غنی گفت "من و داکتر عبدالله این افتخار را داریم که بر اختلافات ۲۰۰ ساله غلبه کرده ایم. رهبران افغان از ۲۰۰ سال بدینسو به جای وحدت، اختلاف را انتخاب می کردند."

آقای غنی این را هم گفت که طی دو قرن پسین، "هزینۀ مخالفت رهبران افغانستان را مردم عام پرداخته است." رئیس جمهور افغان خاطرنشان کرد که آیندۀ افغانستان "نسبت به گذشته آن متفاوت تر خواهد بود."

رئیس جمهور افغانستان با تاکید بر توانمندسازی اقتصادی زنان گفت که تمرکز پولیس بر حاکمیت قانون یکی از موارد کلیدی برای توانمند ساختن زنان است.

آقای غنی همچنین تصریح کرد که قانون اساسی افغانستان نسبت به اعلامیه جهانی حقوق بشر "غنی تر" است.

رئیس جمهور گفت"اعلامیه جهانی حقوق بشر میکانیزم تطبیق ندارد اما قانون اساسی ما دولت را ملزم به رعایت حقوق بشر می کند."

آقای غنی در مورد حضور نظامیان خارجی در افغانستان گفت که از مهلت تمدید حضور سربازان امریکایی در کشورش برای تقویت نهاد های نظامی و اقتصادی افغانستان استفاده خواهد شد.

آقای غنی یکبار دیگر با تاکید روی اهمیت جغرافیایی افغانستان اضافه کرد که کشورش با تامین ارتباط بین آسیای مرکزی و جنوبی، و شرق و غرب آسیا، می تواند به یک "سکوی همکاری" مبدل گردد.

رئیس جمهور افغانستان از زنان، جوانان و مردم فقیر کشورش به عنوان اکثریتی یاد کرد که از نقطه نظر اقتصادی و اجتماعی در "اقلیت" به سر می برند.

آقای غنی گفت که حکومت وحدت ملی یک میلیون جوان بیکار را به ارث برده و سالانه هزاران تن به آن رقم افزوده می شود.

رئیس جمهور غنی با اشاره به ظهور گروه دولت اسلامی گفت که دهشت افگنی در حال تغییر شکل بوده و به گونه مرگبار و سریع در حرکت می باشد. به گفته او واکنش مردم عوام و حکومت ها در برابر این پدیده کند است.

آقای غنی در این سخنرانی خواستار "بازنگری و نوسازی" ساختار ملل متحد شد و گفت در ملاقات با بن کی مون، منشی عمومی ملل متحد، دو طرف روی آوردن تغییرات در ساختار ملل متحد نیز بحث کردند.

فرصت ها و برنامه های اقتصادی

پیش از آن رئیس جمهور افغانستان درموسسۀ شورای روابط خارجی در واشنگتن دی سی گفت که مشکلات افغانستان را نباید تنها در جغرافیای افغانستان تفسیر کرد.

به باور رئیس جمهور افغانستان "باید ابعاد، سیستم و جغرافیای دهشت افگنی شناسایی شود." رئیس جمهور غنی جرایم، کشت و قاچاق مخدرات را متضمن و تمویل کنندۀ ناامنی و دهشت در افغانستان عنوان کرده گفت که بیشترین بازار محصولات افغانستان را مواد مخدر تولید شده در آن کشور تشکیل می دهد.

رئیس جمهور افغانستان گفت که موقعیت جغرافیایی افغانستان یک فرصت خوب به آن کشور بوده و در ۲۵ سال آینده آسیا بزرگترین قارۀ ثروتمند خواهد بود که بدون شمولیت افغانستان این مهم تحقق نخواهد یافت.

آقای غنی، آب را سرمایۀ دوم و منابع طبیعی را سرمایۀ سوم اقتصادی افغانستان خوانده تصریح کرد که در ده سال آینده، کشورش بزرگترین تولید کنندۀ مس در جهان خواهد بود.

اما آقای غنی خاطر نشان کرد که افغانستان "امروز نهاد هایی را ندارد که از این سرمایه های اقتصادی مدیریت کند."

رئیس جمهور غنی می گوید که فساد در افغانستان سیستمیک شده و باید ریشه کن شود، اما گفت "بخشی از فساد موجود به سرازیر شدن کمک های خارجی در افغانستان ربط می گیرد و عدم حسابدهی از کمک های خارجی زمینۀ فساد را بیشتر ساخته است."

آقای غنی گفت که چین به افغانستان ۳۵۰ میلیون دالر وعدۀ کمک داده "و همۀ آن در پروژه های زیربنایی به مصرف خواهد رسید." او اضافه کرد که افغانستان "در سه سال آینده ۷۰ در صد واردات و صادرات خود را از طریق بحیرۀ کسپین انجام خواهد داد."

کلمبیا یکی از برجسته ترین پوهنتون های امریکا است که آقای غنی از آن مدرک ماستری و دوکتورا در رشته علوم انسان شناسی دارد. آقای غنی از استادان اش در آن پوهنتون به خاطر آنچه آموخته است، سپاسگذاری کرد.

قابل یاددهانی است که شورای اتلانتیک امریکا به محمد اشرف غنی "جایزۀ رهبری برجسته" را اهدأ کرد.

رئیس جمهور غنی، نخستین رهبر از کشور های آسیای جنوبی می باشد که جایزۀ رهبری برجسته را به دست می آورد.

XS
SM
MD
LG