لینک های دسترسی

Breaking News

احتمال معرفی هفت نامزد وزیر به ولسی جرگه در هفته آینده


ارشیف
ارشیف

منابع نزدیک به رئیس جمهور غنی می گویند که هفته آینده هفت تن از وزرای سکتوری و امنیتی به ولسی جرگه معرفی خواهند شد، اما یک عضو تیم رئیس اجراییه حکومت افغانستان گفته است که عبدالله عبدالله می خواهد که تمام اعضای کابینه پیش از برگزاری کنفرانس لندن مشخص شوند.

هیلی ارشاد، عضو ولسی جرگه که در زمان مبارزات انتخاباتی یکی از سخنگویان ستاد آقای غنی بود به صدای امریکا گفت که رئیس جمهور و رئیس اجراییه، روی انتخاب نامزد وزرا قسماً به توافق رسیده اند.

خانم ارشاد گفت که در اواسط هفته آینده هفت تن از نامزد وزرای سکتوری و امنیتی، نامزد وزیر وزارت خارجه و امنیت ملی به ولسی جرگه برای اخذ رای اعتماد معرفی خواهند شد.

او افزود که این هفت تن در کنفرانس لندن نقش کلیدی خواهند داشت و باید قبل از کنفرانس رای اعتماد را اخذ و در آن اشتراک نمایند.

به گفته هیلی ارشاد وزرای اقتصاد، تجارت، مالیه، داخله، دفاع ملی، خارجه و نامزد رئیس ریاست عمومی امنیت ملی به ولسی جرگه معرفی خواهند شد.

اما سید حسین عالمی بلخی، عضو دیگر ولسی جرگه و عضو تیم عبدالله به صدای امریکا گفت که نظر تیم رئیس اجراییه اینست که قبل از اجلاس لندن مجموع کابینه معرفی شوند و این تیم در مورد اینکه یک بخش از کابینه معرفی گردد، موافق نیست.

او افزود به اساس یک طرح که تهیه شده اگر رئیس جمهور و رئیس اجراییه روی آن به توافق برسند امکان این وجود دارد که همه اعضای کابینه معرفی گردند.

به گفته آقای بلخی، روی وزارت های سکتوری اختلاف نظر وجود دار د و تیم رئیس جمهور وزارت های مالیه، اقتصاد و تجارت را وزارت های سکتوری میداند در حالیکه تیم رئیس اجراییه به این نظر است که وزارت های اقتصادی بیشتر از این است.

آقای عالمی بلخی، گفت"چون سر اصل سکتور اقتصادی نظر واحد وجود ندارد به این اساس اگر همه کابینه معرفی نشوند غیر ممکن است که وزارت های سکتوری را معرفی کنیم ".

او افزود که انتظار این است که بیش از کنفرانس لندن این توافق صورت بگیرد و همه نامزد وزرا معرفی گردند.

اما در حدود دو ماه از حکومت جدید میگذرد و در این مدت سرپرست وزرا کار وزارت ها را پیش میرند و مطابق به قانون اساسی سرپرست وزارت ها بیشتر از دو ماه نمیتوانند که در این کرسی ها به کارشان ادامه بدهند.

خانم هیلی ارشاد، در مورد گفت که در آینده قریب رئیس جمهور یک فرمانی را صادر مینماید و مدت کار نامزد وزرا را برای یک ماه دیگر تمدید میکند و یا هم معین ها را منحیث سرپرست وزارت ها معرفی خواهد کرد.

به گفته خانم ارشاد، در کابینه آینده به تعداد سه یا چهار خانم حضور خواهند داشت و در میان معینان و والی ها نیز خانم ها شامل خواهد بود.

شماری از کارشناسان سیاسی و اقتصادی عدم معرفی کابینه را به پارلمان باعث بی امنی و بالا رفتن نرخها در کشور میدانند.

آنها میگویند که باید نامزد وزرا زودتر معرفی گردند تا بعد از اخذ رای اعتماد به کارهای شان آغاز کنند زیرا در موجودیت سرپرست وزرا وضعیت امنیتی روز به روز در کشور خراب شده میرود.

در دو هفته اخیر کابل و برخی از ولایات شاهد چندین حمله انتحاری و انفجاری بوده است که در نتیجه آن ده ها تن کشته و زخمی گردیدند.

در تازه ترین مورد امروز دو انفجار در کابل صورت گرفت که در انفجار اولی به تعداد ۴ تن از سربازان اردوی ملی در ساحه ریشخور زخمی شدند اما انفجار دومی که در تپه وزیر اکبر خان رخ داد، تلفاتی را در قبال نداشت.

XS
SM
MD
LG