لینک های دسترسی

Breaking News

تلاش حکمتیار برای برگشت به صحنه سیاسی افغانستان


گلبدین حکمتیار
گلبدین حکمتیار

بعد از ۴۰ سال جنگ، یکی از مشهورترین چهره های جهادی افغانستان که در فهرست دهشت افگنان جهانی، در ایالات متحده ثبت شده است، میخواهد دوباره در صحنه سیاست افغانستان ظهور کند.

گلبدین حکمتیار، رهبر حزب اسلامی که بیشتر از ۶۰ سال عمر دارد میگوید خواهان صلح حقیقی و عادلانه است اما شرایطی را برای این صلح تعین کرده که تصور نمیشود حکومت افغانستان حتی روی آن تامل کند.

یکی از شرایط حکمتیار، خروج تمام نیروهای خارجی از افغانستان و انتخابات جدید در سال ۲۰۱۶ میباشد.

حکمتیار میگوید، صلح زمانی میتواند تامین شود و جنگ وقتی پایان یافته میتواند که اشغال خاتمه یابد، نیروهای خارجی (از افغانستان) بیرون شوند و به مردم افغانستان حق تعین سرنوشت و ساختار نظام و حکومت به انتخاب خودشان، داده شود.

این اظهارات، منعکس کننده تلاش حکمتیار به تحکیم نفوذ و به دست آوردن قدرت جدید در سیاست افغانستان است، اما اگر این رهبر جهادی که زمانی خوف را در دلها ایجاد میکرد، نقشی در آینده آن کشور داشته باشد، چه نقشی خواهد بود؟

حکمتیار در نوار ویدیویی که در هفته جاری به آژانس خبری اسوشیدت پرس ارسال داشته است ، حکومت وحدت ملی افغانستان را بباد انتقاد گرفت.

حکمتیار در این نوار گفته است حکومت وحدت ملی فقط یک نام است نه یک حکومت با صلاحیت. اختیار حکومت وحدت ملی به دست سفیر امریکا در کابل و نزد قوماندان نیروهای ناتو است. در حقیقت وزارت دفاع ما یک پنتاگون و ارگ ریاست جمهوری یک قصرسفید کوچک است.

حکمتیار زندگی پر ماجرایی داشته است. در دوران تحصیل به اسید پاشی بر صورت زنانی که حجاب نداشتند، مشهور بود، در دوران جهاد، در آغاز علیه شوروی سابق می جنگید و ملیون ها دالر را برای این جنگ از واشنگتن دریافت کرد، بعد چهره بدل کرده با طالبان درگیر شد، و در زمان حکومت مجاهدین، و جنگ های داخلی، جنگجویان حزب اسلامی هزاران نفر را کشته و کابل را به راکت بستند.

بر اساس گزارش وزارت خارجه ایالات متحده، در بخش سیاسی، حکمتیار که از اسلام افراطی حمایت میکند، دو بار به عنوان صدراعظم افغانستان کار کرده و حزب اسلامی را که ایجاد کرده بود، در طول زمان، با شکست و ریخت مواجه شده و گروهی او را رها کردند. شاخه نظامی این حزب، در سال ۱۹۹۶، بعد از فرار اسامه بن لادن رهبر القاعده، از سودان، در افغانستان به او پناه داد.

هارون میر، تحلیل گر سیاسی، حکمتیار را به عنوان یک نیروی مصرف شده و منجمد در زمان معرفی کرده میگوید میتوان از او به عنوان یک رهبر برجسته در طول جنگ علیه شوروی نام برد. اما میر میگوید حکمتیار خود را به عنوان بخشی از مذاکرات تصور میکند که کاملاً از واقعیت دور است.

یکی از همکاران رهبر حزب اسلامی به اسوشیدت پرس گفت گلبدین حکمتیار، در اوایل سال جاری، نماینده خود را به کابل فرستاد تا با مقام های ارشد حکومت افغانستان، دیدار کند. به گفته این منبع و همچنان یک مقام افغان، نماینده حکمتیار با محمد اشرف غنی، رئیس جمهور و ممکن با دیگر مقامات افغان ملاقات کرده بود. اما دفتر ریاست جمهوری افغانستان این ملاقات را تائید نکرد. حکمتیار در حالیکه به نوعی شایعات در مورد حضورش در پاکستان را رد میکرد گفت زمانیکه سربازان خارجی افغانستان را ترک کنند او در آنجا خواهد بود، و او را در کابل خواهند دید.

حکمتیار میگوید حضور نیروهای خارجی را در کشور خود نمی پذیرد و برای بیرون راندن شان با تمام قدرت مبارزه میکند، مبارزه سیاسی، فکری و نظامی.

او افزود" من در کشورم بودم، استم و خواهم بود. وقتی که نیروهای خارجی بیرون شوند مرا انشاالله در کابل خواهید دید."

تحلیل گران میگویند حکمتیار دیگر قادر به داشتن نیرو های جنگی نیست زیرا بیشتر جنگجویان گروه او به طالبان و یا گروه دولت اسلامی پیوسته اند.

آخرین باری که یک حمله به حکمتیار نسبت داده شد در سال ۲۰۱۳ در مرکز شهر کابل بود، که طی آن ۱۵ نفر به شمول شش سرباز امریکایی کشته شدند.

گزارش: AP

برگردان: ژیلا سمیعی

XS
SM
MD
LG