لینک های دسترسی

Breaking News

افشای گفتگوهای حقانی با دیپلماتهای امریکایی


آرشیف امنیت ملی ایالات متحده اسنادی را در مورد شبکۀ حقانی به نشر رسانیده که تا روز گذشته محرم دانسته میشد.

در یکی از سند ها آمده که وزارت خارجۀ ایالات متحده در ماه می سال 1999 ، پس از سه سال، در اولین ملاقات با جلال الدین حقانی در یکی از سفارت خانه های ایالات متحده، افسر سیاسی تقاضا کرد تا طالبان، اسامه بن لادن را به محلی بیرون کنند که از آنجا به عدالت کشانیده شود ولی حقانی گفت که بن لادن تحت کنترول است.

در یک سند دیگر از جلسۀ دیگر حقانی با افسر سیاسی ایالات متحده یاد آوری شده است. بر اساس این سند، این جلسه توسط امین مجددی رهبری گروه صوفی نقشبندی تنظیم شده بود که او خود نیز منحیث ترجمان – پشتو به انگلیسی- اشتراک ورزیده بود. یک تعداد محافظین، معاونین و احمد شاه رئیس دفتر راولپندی حقانی نیز درآن جلسه حضور داشتند.

در یک بخش دیگر این سند آمده که طالبان صلح را در افغانستان از سرحدات سپین بولدک تا اسلام قلعه و از حیرتان تا تورخم صلح را تامین کردند. تنظیم های را که توسط دوستم ، خلیلی و اکبری رهبری میشد، شکست دادند.

طالبان آنها را خلع سلاح کرده صلح و امنیت را تامین کردند. پس چرا ایالات متحده با آنها مخالفت دارد ؟ آیا این ربطی به حقوق زنان دارد، اگر بلی پس چرا ایالات متحده دوست عربستان سعودی است، عربستان نیز مانند طالبان عین طرز برخورد با زنان دارد.

در یک بخش دیگر از سند آمده است که یکی از افرادی که نامش از سند حذف شده به افسر سیاسی سفارت ایالات متحده گفته است که در ماه جون سال 1198 طالبان از اسامه بن لادن خواستند تا به آنها کمک مالی کند، سلاح و مهمات خریداری کند. از بن لادن همچنان تقاضا شده بود تا در پرداخت معاشات نیروهای نظامی طالبان کمک کند. به نقل از این سند، اسامه بن لادن برای تمام این پیشنهادات یک ملبغ هنگفتی کمک مالی را به طالبان فراهم کرده بود.

دوست یا دشمن؟

شبکۀ حقانی زمانی که به کمک و قرابت با ایالات متحده در مقابل نیروهای شوروی سابق میجنگید دوست ایالات متحده بود ولی حال که در مقابل نیروهای امریکایی میجنگد دشمن ایالات متحده نه بلکه یک قدم جلوتر آن ،منحیث شبکۀ دهشت افگن شناسایی میشود.

ریچرد وایتز رئیس مرکز تحلیل های سیاسی و نظامی در انستتیوت هادسن میگوید که شبکۀ حقانی در گذشته نیز خواستار نظام اسلامی افراطی بود ولی این موضوع آن گروه را دشمن ایالات متحده نمی سازد.

آقای وایتز میگوید، آنها نیروهای امریکایی را از چندی به این هدف قرار میدادند که این عمل آنها را دهشت افگن نمیسازد، ولی وایتز می افزاید که آنها به خاطری دهشت افگن خطاب شدند که آنها دست به کشتار غیرنظامیان میزنند و بر غیرنظامیان امریکایی حمله میکنند.

او میگوید که اگر شبکۀ حقانی برای انتقام جویی از کشته شدن جنگجویان خود مانند نیروهای شوروی سابق فقط نیروهای نظامی امریکایی را هدف قرار میداد، هرگز دهشت افگن خطاب نمیشد.

ولی عمر صمد تحلیل ارشد در انستتیوت صلح و سفیر سابق افغانستان مقیم کانادا و فرانسه میگوید که امکان دارد که با تغییر زمان موقف حکومات نیز تغییر یابد.

عمر صمد میگوید، اگر گروه حقانی حاضر باشد با القاعده قطع رابطه کند، قانون اساسی افغانستان را به رسمیت بشناسد و از دهشت افگنی ، انتقام جویی و کشتار و خشونت دست بکشد در آن صورت شرایط تغییر میکند.

در اسناد محرمی که روزگذشته به نشر رسید، از پیشنهادات مکرر مقامات ایالات متحده را در طول چندین سال نشان میدهد که خواستار شامل کردن شبکۀ حقانی در فهرست سازمان های تروریستی بودند.
XS
SM
MD
LG