لینک های دسترسی

Breaking News

خوشبینی کابل از نخستین دور گفتگوها برای صلح


در نشست کابل نقشۀ راه برای مذاکرات صلح طراحی خواهد شد.
در نشست کابل نقشۀ راه برای مذاکرات صلح طراحی خواهد شد.

هیئت معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان یا یوناما از آغاز کار گروه هماهنگی چهارجانبه در رابطه به روند صلح افغانستان استقبال کرد.

یوناما با تاکید بر نیاز فوری مذاکرات مستقیم بین نمایندگان دولت افغانستان و گروه طالبان گفته است "ما امیدواریم که همه احزاب با استفاده از این فرصت در این فرایند برای پایان دادن به درگیری وحشتناک در افغانستان اشتراک می نمایند."

در همین حال مشاور امنیت ملی افغانستان نیز در دیدار با ریچارد اولسن نمایندۀ ویژۀ ایالات متحده امریکا برای افغانستان و پاکستان امیدواری کرده است تا سلسلۀ نشست های چهارجانبه به آغاز مذاکرات صلح و پایان جنگ در افغانستان منتهی شود.

محمد حنیف اتمر همچنان گفته است که اشتراک نمایندگان ایالات متحده و چین در نشست های چهارجانبه، امیدواری مردم و دولت افغانستان را به پایان موفقانۀ این نشستها بیشتر می سازد.

ریچارد اولسن نیز ضمن تاکید مجدد بر تعهد همکاری ایالات متحده با افغانستان گفته است که واشنگتن به تامین صلح در افغانستان متعهد بوده و در این راستا تلاش نهایی به خرج می دهد.

در همین حال معیین سیاسی وزارت خارجۀ افغانستان می گوید که روند صلح یک روند زمانگیر است اما به گفتۀ وی در دو ماه آینده باید تغییری در این زمینه رونما گردد.

حکمت خلیل کرزی روز سه شنبه در یک کنفرانس خبری در کابل گفت که در نشست چهار جانبه در اسلام آباد روی چهارچوب کاری بحث شد. او افزود که در نشست دوم چهارجانبه در مورد نقشه کاری بحث خواهند نمود.

حکمت کرزی گفت که در نشست دوم چهارجانبه به تاریخ ۲۸ جدی در کابل، مسوولیت هر کشور معلوم می گردد که در این روند چه کاری را باید انجام بدهد. او افزود که طرفهای شامل در نشست چهارجانبه بر آغاز فوری مذاکرات صلح تاکید دارند، با اینحال به گفتۀ وی این کار زمانگیر است.

صلح با همه گروه ها

معین سیاسی وزارت خارجۀ افغانستان می گوید که دروازه صلح به روی همه باز است و با وجودیکه طالبان به شاخه های مختلف تقسیم شده اند، به گفتۀ وی حکومت افغانستان حاضر است با گروه های مختلف طالبان چه شاخۀ ملا منصور باشد یا ملا رسول و شبکۀ حقانی وارد مذاکره شود.

معین وزارت خارجه سپردن هر نوع لست از سوی حکومت پاکستان را رد نمود و گفت دراین برنامه فقط روی شیوه چوکات کاری صحبت شده و درجلسه درمورد فهرستی که در آن افراد مذاکره کننده از سوی طالبان مشخص شده باشد،مطرح نشده است.

حکمت خلیل کرزی گفت که طالبان تمایل به گفتگو دارند اما ابراز امیدواری نمود که این تمایل به یک اقدام عملی جدی مبدل شود تا هرچه زودتر روند مذاکرات آغاز شود.

او در مورد اینکه اگر در جریان گفتگو های صلح طالبان دست به خشونت بزنند درمقابل آنها از عمل نظامی کار گرفته خواهد شد گفت"همان طوری که ما پروسه گفتگوها را پیش میبریم همان طور قوای امنیتی کار خود را ادامه میدهند و به این معنی نیست که قوای امنیتی از خاک خود دفاع نمیکنند."

معین وزارت خارجه گفت که دراین نشست روی این مساله تاکید شد تا کسانیکه به روند گفتگو های صلح حاضر نمیشوند از هر نوع امکانات موجود علیه شان استفاده گردد.

آقای کرزی گفت که موقف افغانستان دراین نشست این بود تا این جنگ در میان افغانها و در چوکات افغانها دیده نشود. او اضافه کرد که جنگ افغانستان ابعاد منطقه یی نیز دارد که به گفتۀ وی کشورهای همسایه و منطقه در مورد اقدام مشترک نمایند.

نشست چهار جانبه میان کشورهای پاکستان،افغانستان،چین وامریکا روی چگونگی چوکات کاری گفتگوی های صلح روز گذشته در اسلام آباد پاکستان برای یک روز برگزار گردید.

در ختم این جلسه اعلامیه یی مشترکی نیز نشر گردید که درآن اشتراک کنندگان به ضرورت فوری گفتگوهای مستقیم میان نمایندگان حکومت افغانستان و گروه های طالبان در روند صلح که هدف آن حراست و حفظ وحدت، حاکمیت و تمامیت ارضی افغانستان می باشد نیز تاکید کردند.

XS
SM
MD
LG