لینک های دسترسی

Breaking News

عملیات ذوالفقار: بزرگترین عملیات مستقل اردوی افغان


عملیات ذوالفقار در جنوب هلمند جریان دارد، مقامات امنیتی افغانستان امیدوارند که با انجام این عملیات صدمه جدی بر طالبان منطقه را تا قبل از آغاز بهار و فصل جنگ وارد آورند و در عین زمان این امر را نیز ثابت سازند که اردو میتواند، بدون کمک عساکر ایالات متحده و ناتو، شورشیان را از بین ببرد.

یک دیپلومات امریکایی که نامش فاش نشده است، این عملیات نظامی را یکی از مهم ترین خواند و انرا کوششی از جانب رئیس جمهور غنی برای ثبوت این امر به کانگرس ایالات متحده تلقی نمود که قوای امنیتی افغان قادر به رهبری و انجام ماموریت های مستقل، در صورت انکه تسلیحات و امکانات کافی به انها داده شود، هستند.

در عین زمان، جنرال کرت فیلر، معاون قوماندان ارشد نیرو های ایالات متحده و ناتو در افغانستان بیان میدارد که این عملیات بتاریخ دهم ماه فبروری آغاز شده است و مناطقی که در طول یک دهه گذشته در کنترول طالبان قرار داشت، از موجودیت انها پاک شده است.

جنرال فیلر، تعداد تلفات طالبان در مقایسه با اردوی ملی افغانستان را در این ماموریت، ده در برابر یک خواند و بیان داشت که نیرو های امریکایی در طرح و مشوره دهی به نیرو های افغان در بخش عملیات ذوالفقار شامل بودند ولی در جنگ شامل نیستند.

محمد جان رسول یار، معاون والی ولایت هلمند، نیز این نظریه را تائید کرده و بیان داشت که تعداد تلفات و مجروحین طالبان در طول چند روز گذشته دوصد و پنجاه تن بود ولی به اردو و ملکی ها صدمه یی شدید نرسیده است.

جنرال فیلر اضافه میکند که نیرو های افغان در طول این عملیات قادر به یافتن دیپو ها، تونل ها، خطوط ترانسپورت و یک پلخمان گونه بزرگ که از ان برای پرتاب بم دستی بر نیرو های حکومت استفاده میشد، گردیدند.

این در حالیست که اردوی افغانستان و نیرو های ائتلاف بروز جمعه، ولسوالی سنگین را بعد از چند ماه جنگ شدید، عاری از موجودیت طالبان اعلام کردند و جنرال محمد سلیم احساس، رئیس پولیس ملی افغانستان، در تماس تلیفونی با آژانس خبررسانی اسوشیتد پرس، از کشته شدن 385 طالب بشمول سی و یک قوماندان انها در عملیات سنگین خبر داد ولی بیان داشت که محل هنوز به روی خبرنگاران گشایش نیافته است.

این در حالیست که معاون والی ولایت هلمند، از ختم انچه وی فصل گروه داعش در هلمند خواند نیز خبر داد و بیان داشت که کشته شدن قوماندان محلی این گروه با شش همتایش در هلمند، به حضور داعش یا گروه اسلامی در هلمند خاتمه داده است.

در حالیکه بیجا شده گان این جنگ امیدوارند که بزودی دوباره به مناطق خود در ولسوالی های سنگین و مارجه بازگردند، جنرال فیلر بیان داشت که مقامات افغان در حال صحبت با بزرگان قوم در این مناطق هستند تا روی اعمار و گشایش مکاتب، ایجاد کلینیک ها و دفاتر و گزمه پولیس در محل فعالیت ها اغاز گردد. بزرگان قومی نیز متعهد شدند که برای پولیس و محافظین سرحدی این منطقه از میان مردم قوا جلب و جذب خواهند کرد.

در عین زمان، رسول یار، از اعمار پوسته های کوچک پولیس در منطقه خبر داد که ظرفیت یکصد تن را دارد و در سرتاسر محل پروسه اعمار ان در جریان است، وی بیان میدارد که اینبار، طرح و پلان این عملیات و پروسه بعد از ان به سمت درست در حرکت است و حکومت منطقه را ترک نخواهد گفت.

ولی ازمون واقعی فرا راه ماموریت ذوالفقار در ختم ان خواهد بود و موثریت ان زمانی مشخص خواهد شد که قوای افغان برای حفظ کنترول این منطقه در آینده کوشش کرده و از بازگشت طالبان به ان جلوگیری کنند.

مقامات امنیتی افغان: عملیات نظامی ذوالفقار در هلمند موفقانه جریان دارد
please wait

No media source currently available

0:00 0:02:33 0:00

  • 16x9 Image

    لینا روزبه - واشنگتن

    لینا روزبه در سال 2003 کار خود را با صدای امریکا آغاز نمود. روزبه در رشته مطبوعات و رسانه ها از کالج وانیر لیسانس خود را بدست آورد و متعاقب آن لیسانس دیگری را در رشته علوم سیاسی و روابط بین المللی از دانشگاه کانکوردیا اخذ کرد.

XS
SM
MD
LG