لینک های دسترسی

Breaking News

رفیقی: جنگ کنونی تنها با گفتگو ختم می‌شود


شورای عالی صلح افغانستان می‌گوید که حکومت نمی‌تواند با شیوۀ نظامی برضد مخالفین مسلح، صلح را در این کشور تأمین کند
شورای عالی صلح افغانستان می‌گوید که حکومت نمی‌تواند با شیوۀ نظامی برضد مخالفین مسلح، صلح را در این کشور تأمین کند

در حالی که حکومت افغانستان بر مبارزه در مقابل مخالفین مسلح که حاضر به گفتگوهای مستقیم نمی‌شود، تأکید می‌کند؛ اما شورای عالی صلح می‌گوید که د رحال حاضر حکومت به تنهایی نمی‌تواند در مقابل حملات مخالفین مسلح بیایستد.

محمدایوب رفیقی رئیس دارالانشای شورای عالی صلح به صدای امریکا می‌گوید که جنگ هیچگاهی افغانستان را به صلح و ثبت نمی‌رساند.

اما او می‌افزاید که شورای عالی صلح روی آن راه‌هایی غور می‌کند که براساس آن راه‌های تأمین صلح هموار گردد.

رفیقی با اشاره به درگیری میان نظامیان افغان و طالبان مسلح می‌گوید "در مسأله کندز اگر بمباری خارجیان نمی‌بود، در توان حکومت نبود که از سقوط کندز جلوگیری کند، حالا هم شاهد برخی حوادث در هلمند استیم، حالا در توان حکومت نمی‌بینیم که عملاً بتوانند این جنجال را مهار کنند."

او در ادامه می‌افزاید "ما بار دیگر تأکید می‌کنیم که جنگ راه حل نیست، گروه چهارجانبه اگر نمی‌توانند مسؤولیت و وعدۀ را که داده اند، عملی کنند، شورای عالی صلح یقیناً راه جدیدی را دنبال می‌کند که گفتگوهای صلح بدون جنگ به یک نتیجه برسد."

رئیس دارالانشای شورای عالی صلح می‌گوید که با گفتگوهای چهارجانبه، امیدواری تأمین صلح به وجود آمد، اما مخالفت طالبان دربارۀ مذاکرات، این امید را با یأس مبدل ساخت.

شورای عالی صلح در حالی این سخنان را ابراز می‌کند که حکومت افغانستان همیشه بر توانمندی نظامیان افغان در مقابله با مخالفین مسلح تأکید می‌کند.

سید ظفر هاشمی معاون سخنگوی رئیس جمهور به صدای امریکا می‌گوید که روند گفتگوهای صلح پیچیده است ولی نقشه راه برای آن ایجاد شده است.

هاشمی می‌افزاید کسانی که با گفتگوهای صلح مخالفت می‌کنند، نیروهای افغان برای سرکوبی آنان آماده‌گی کامل دارند.

او می‌گوید "امید ما این است گروه‌هایی که می‌خواهند از خشونت دست بردارند و تحت چتر قانون اساسی با ما یکجا شوند و گفتگو کنند، با آنها گفتگو می‌شود؛ اما ما برضد آن گروه‌های که می‌خواهند از راه خشونت به اهداف شان برسند، آماده‌گی کامل داریم."

راه‌های بدیل گفتگوهای صلح

رئیس دارلانشای شورای عالی صلح می‌گوید که بخش اعظم مخالفین مسلح به دلیل فساد اداری، نارضایتی مردم از نظام سیاسی و نبود نظر واحد در رابطه به مذاکرات صلح در حکومت، اسلحه برداشته و به جنگ ادامه می‌دهند.

آقای رفیقی می‌گوید که اگر حکومت از آدرس شورای عالی صلح برای تغییر اذهان عامه استفاده کند و برای همگان خدمات یکسان را ارائه نماید، بخش اعظمی از مخالفین دست از جنگ بر می‌دارند.

او می‌افزاید "تمام جنگجویان ذیدخل، جنگجویان عقیدتی نیستند، آنها باید بخش‌بندی شوند، بعضی کسان از بدبختی‌های حکومت افغانستان گریخته اند و جنگ می‌کنند، بعضی از مشکلات اقتصادی گریخته اند."

مذاکرات با حزب اسلامی حکمتیار

همچنان رئیس دارالانشای عالی صلح، گفتگوهای مستقیم با هیأت سه نفره حزب اسلامی را مهم می‌داند و می‌گوید که دو طرف در هفته روان دومین دور مذاکرات خویش را انجام می‌دهند.

آقای رفیقی می‌گوید که شورای عالی صلح و هیأت حزب اسلامی هنوز روی جزئیات بحث نکرده اند.

او می‌افزاید "ما هنوز به جزئیات خواست‌های آنان نرفته ایم، اما یک مسأله بسیار مهم که در خواست‌های اول بود، آن این که بیرون‌شدن حکمتیار صاحب از لست سیاه بود و یا برخی حلقات حزب اسلامی که در فهرست سیاه شامل شده اند، پس من فکر می‌کنم که بُعد اول مذاکرات از اینجا باید شروع شود."

در همین حال حزب جمعیت اسلامی افغانستان نیز با پخش بیانیه‌ای از مذاکرات مستقیم حزب اسلامی حکمتیار با حکومت استقبال می‌کند.

این حزب از سایر گروه‌های مخالف مسلح می‌خواهد که دست از مخالفت بردارند و به پروسۀ صلح بپیوندند.

هیأت سه نفره حزب اسلامی حکمتیار که اکنون در کابل به سر می‌برند، هفتۀ گذشته دور اول مذاکرات را با حکومت افغانستان آغاز کردند.

XS
SM
MD
LG