لینک های دسترسی

Breaking News

افزایش حملات شورشیان بر کارمندان دولت افغانستان


۲۷۵۴ غیرنظامی افغان در سال ۲۰۱۲ کشته شدند
۲۷۵۴ غیرنظامی افغان در سال ۲۰۱۲ کشته شدند
تازه ترین گزارش اداره معاونت سازمان ملل در افغانستان (یوناما) از کشته شدن ۲۷۵۴ غیرنظامی افغان در سال ۲۰۱۲ خبر می دهد. این رقم در مقایسه با سال یک سال پیش، دوازده در صد کاهش را نشان می دهد. در سال ۲۰۱۱ دست کم ۳۱۳۰ غیرنظامی افغان در منازعات مسلحانه، جان باختند.

در سال گذشته شمار غیرنظامیانی که در جنگ زخمی گردیدند، اندکی افزایش یافت و به بیش از ۴۸۰۰ تن رسید.

انفجار بم های تعبیه شده در مناطق غیرنظامی، حملات انتحاری و کشتن هدفمند افراد از جمله کُشنده ترین تکتیک های جنگی مخالفین مسلح دولت افغانستان است که به گزارش یوناما، جان صدها غیرنظامی را گرفت. سازمان ملل ۸۱ در صد تلفات غیرنظامیان در سال ۲۰۱۲ را به شورشیان طالب و دیگر گروه های مسلح مخالف دولت، نسبت داده است.

طالبان در گذشته گزارشات سازمان ملل در باره تلفات غیرنظامیان در افغانستان را یک جانبه خوانده، رد کرده بودند.

یوناما همچنان مسؤلیت کشته شدن هشت در صد غیرنظامیان کشته شده در سال ۲۰۱۲ را به نیروهای حامی دولت افغانستان (نیروهای افغان و خارجی)، راجع نموده است.

یوناما افراد یا گروه های را که در کشتن حدود ۳۰۰ غیرنظامی نقش داشتند را، مشخص نکرده است.

کارمندان دولت

بر اساس یافته های سازمان ملل، حملات شورشیان بر کارمندان دولت افغانستان ۷۰۰ در صد افزایش یافته است. در این میان منسوبین پولیس، مقامات ولایتی و کارمندان سایر نهادهای غیرنظامی بیشتر آماج حملات قرار گرفته اند.

طالبان افرادی را که در نهادهای دولتی کار می کنند بارها اخطار داده اند که از وظایف شان کنار بروند یا هدف حملات آنها قرار خواهند داشت. سازمان ملل می گوید که این روش طالبان، مخالف اصول و قوانین بین المللی بشر دوستانه (قواعد جنگ) است.

در این میان شمار زنانی که قربانی جنگ در افغانستان شده اند بالا رفته است. گزارش یوناما حاکی است که در سال گذشته ۳۰۱ زن افغان کشته و ۵۶۳ تن جراحت برداشتند که در مقایسه با سال پیش، بیست در صد افزایش را نشان می دهد.

یوناما از سال ۲۰۰۷ آمار تلفات غیرنظامیان در جنگ افغانستان را جمع آوری و نشر می کند. بر اساس گزارشات این سازمان در شش سال گذشته بیشتر از ۱۴۵۰۰ غیرنظامی افغان در جنگ کشته شده اند و هزاران تن دیگر مجروح شده اند.
XS
SM
MD
LG