لینک های دسترسی

Breaking News

افغانستان با دهها مورد نقض حقوق بشر در گزارش امریکا


جان کری، وزیر خارجه ایالات متحده گزارش سالانه وضعیت حقوق بشر در جهان برای سال ٢٠١٥ را اعلام کرد.
جان کری، وزیر خارجه ایالات متحده گزارش سالانه وضعیت حقوق بشر در جهان برای سال ٢٠١٥ را اعلام کرد.

گزارش سالانۀ وزارت خارجه ایالات متحده درمورد وضعیت حقوق بشر نتیجه گیری کرده است که در جهان "بحران حکومتداری" وجود دارد و سطح معیارهای حقوق بشر طی سال گذشته نزول کرده است.

در ایالات متحده اداره بارک اوباما بحران جهانی حکومتداری و مظالمی را که عاملین غیر دولتی مرتکب شده اند سبب اصلی پایین آمدن معیارهای حقوق بشر در جهان می داند.

گزارش سالانه حقوق بشر وزارت خارجه امریکا روز چهار شنبه به نشر رسید. این وزارت به این مناسبت گفته است که حکومات در سال ٢٠١٥ در برابر گروهای حقوق بشر که می خواهند مردم عادی را توانمند بسازند و با فساد اداری بجنگند از اعمال فشار کار گرفته است.

جان کری، وزیر خارجه ایالات متحده که به ارتباط نشر گزارش سالانه حقوق بشر صحبت می کرد، گفت "سال گذشته من به یک تعداد از کشورها سفر کردم و پشتیبانی مان را از حقوق بشر و اساسات دموکراتیک که در محراق دپلوماسی ما است، اعلام کردم."

آقای کری افزود که این موارد شامل حال کشورهای آسیای میانه است که در به گفتۀ وی در آنها جامعه مدنی ضربه دیده است. او افزود که در مصر نیز فرقی بین ناراضیان خشن و غیرخشن صورت نگرفته است، و به گفتۀ وی این مسئله شامل کیوبا نیز می گردد.

وزیر خارجه امریکا افزود که هم صدا با رئیس جمهور باراک اوباما، مقامهای کیوبا را ترغیب کرده اند تا فضای بازسیاسی را همزمان با دسترسی به انترنت دراختیار همگان بگذارند.

افغانستان با ده ها تخطی مهم حقوق بشری

در گزارش سالانه حقوق بشر وزارت خارجه ایالات متحده در مورد افغانستان نیز گفته شده است.

گسترش خشونت، به شمول حملات بر مردم ملکی توسط شورشیان مسلح، کشتن افراد حکومتی، شکنجه و بدرفتاری با بازداشت شدگان ازطرف قوتهای حکومتی از جمله تخطی های بسیار مهم حقوق بشر در افغانستان در سال گذشته ذکر شده است.

خشونت و تبعیض در برابر زنان از موارد مهم تخطی حقوق بشر در افغانستان ذکر شده است.
خشونت و تبعیض در برابر زنان از موارد مهم تخطی حقوق بشر در افغانستان ذکر شده است.

طبق این گزارش، در ادامه فهرست تخطی های حقوق بشری در افغانستان ذکر شده است که عدم توجه به حاکمیت قانون و عدم موجودیت حساب دهی کافی برای کسانی که از حقوق بشر تخطی کرده اند و بلاخره خشونت و تبعیض در برابر زنان از موارد مهم این تخطی از حقوق بشر ریکارد شده است.

همچنان از کشتار توسط قوای امنیتی، عدم تحقیق کافی بدرفتاری ها و شکنجه توسط قوای امنیتی، شرایط خراب زندان، بازداشت جبری، زندانی شدن زنان به بهانه اعمال غیراخلاقی، گسترش فساد، غیر موثربودن و تخطی از حقوق محرمیت نیز از سایر موارد این تخطی ها در افغانستان می باشد.

این گزارش طالبان نیز به کشتار افراد ملکی، کاربرد مواد منفجره بر غیرنظامیان، حملات انتحاری که در آن ملکی ها صدمه می بینند، فیر راکت ها و حملات مسلحانه، کشتار هدفمندانه، استفاده از اطفال در حملات انتحاری، آدم ربایی ها و ده ها جرم دیگر متهم کرده است.

یکی از موارد مهم در این گزارش، سقوط شهر کندز بود که در آن تخطی های آشکار حقوق بشر به وقوع پیوست.

نظام های سرکوب‌گر

در این گزارش به شرایطی اشاره شده است که برخی از کشورها مانند کوریای شمالی، چین، کیوبا، سودان و ایران درآن بسر می برند. درعین حال از کشورهایی مانند روسیه، رواندا، کانگو، ونزویلا، آذربایجان، یوگندا، مصر، و سودان نامبرده شده است که در آنها اقدامات سرکوبگرانه به وقوع پیوسته است.

آقای کری به ارتباط به برخی از کشورها که اقداماتی برای بهبود در آنها مشهود بوده است، گفت

آقای کری گفت "به عنوان مثال در بعضی از کشورها مانند تونس، نایجریا، سریلانکا و برما دستاوردهای دموکراتیک صورت گرفته است. با آنکه در هریک ازین کشورها هنوز نیز چالش هایی موجود است تا رفع شوند و ما درین راستا با آنها همکاری می کنیم."

وزیر خارجه امریکا ویتنام را مثال دیگری دانست. او گفت این کشور را یک حزب اداره می کند ولی منحیث یک شریک در موافقتنامه تی پی پی این کشور قول داده است که بزودی به تشکیل اتحادیه های صنفی برای بار اول درین کشور مبادرت خواهد ورزید که بطور نسبی یک پیشرفت خوبی برای کارگران درین کشور به حساب می رود.

آقای کری به وضعیت حقوق بشر در آذرباییجان در سال گذشته نیز اشاره کرده گفت "ما شاهد این بوده ایم که یک تعداد از زندانیان سیاسی آزاد شده اند و امید میرود تعداد بیشتری آزاد شود. ما امید واریم که با آزادی بیان، واشتراک سیاسی، این کشور بتواند باعث استحکام روابطش باما گردد."

وزیر خارجه ایالات متحده قویا از موقف کشورش دفاع کرد که به طور تاکتیکی از شکنجه استفاده نکرده است.

آقای کری گفت "می خواهم حرفی در مورد شکنجه بگویم. من باید تمام شک و شبهات را درین زمینه که برخی درماههای اخیر درین مورد بیان داشته اند رفع کنم. ایالات متحده با استفاده از شکنجه مخالف است هرنوع شکل آنرا از طرف حکومات، یا عمل کنندگان غیردولتی نکوهش می کند."

جان کری علاوه کرده است درحالی که آنها این معیار را بالای دیگران می قبولاند خود ایالت متحده نیز باید بکوشد این معیار را پوره کرده بتواند.

دانلد ترمپ، کاندید جمهوری خواه ریاست جمهوری به طور تکراری گفت که او از شکنجه به شیوه غرق کردن در آب و حتی بدتر از آنرا اجازه خواهد داد.

XS
SM
MD
LG