لینک های دسترسی

Breaking News

ادعای شکنجه فعالین سیاسی در افغانستان


دیدبان حقوق بشر از حکومت افغانستان خواسته است که در باره گزارشهای دستگیری و شکنجه اعضای یک حزب سیاسی توسط نیروهای امنیتی افغان، تحقیق کند.

روز پنجشنبه دو ماه می، صد ها تن در راهپيمايى که از سوى حزب همبستگى افغانستان راه اندازی شده بود تصاویر رهبران جهادی را با خود حمل می کردند، اما آنها بجای حمایت رهبران جهادی را جنایتکاران جنگی خطاب می کردند. این راهپیمایی در واکنش به بزرگداشت هشت ثور، سالروز پیروزی مجاهدین، راه اندازی شده بود.

به گفته اعضای ارشد حزب همبستگی افغانستان، موظفین ریاست امنیت ملی و منسوبین پولیس ملی افغان چندین عضو این حزب و مظاهرچی را در جریان مظاهرات بازداشت و شکنجه نمود.

محمود پائیز، عضو رهبری حزب همبستگی به رادیو آشنا گفت "نیروهای امنیتی بدون کدام دلیل، ثبوت و امری افراد و فعالان حزب همبستگی افغانستان را دستگیر می کردند تا فضای وحشت ایجاد شود. نیرو های امنیتی حتی با زنان بی احترامانه رفتار کردند و به آنها می گفتند که زنان حق مظاهره را ندارند."

تبعیض در آزادی؟

هیدر بار، محقق بخش افغانستان در سازمان جهانی دیدبان حقوق بشر می گوید راهپیمایی حزب همبستگی افغانستان همیشه در مخالفت با جنگ سالارانی بود که در قدرت هستند. او گفت اگر چه قانون اساسی افغانستان بر حق آزادی بیان و فعالیت های سیاسی تاکید می ورزد، اما چنان بنظر می رسد که این آزادی در بعضی موارد با محدودیت مواجه شده است.

هیدر بار گفت "واکنش نیرو های امنیتی افغان به این مظاهر کنندگان بسیار شدید بود و برخی از این مظاهرکنندگان بعد از دستگیری با بدرفتاری مقامات امنیتی مواجه شدند که این امر بر خلاف اصل مصؤنیت مظاهرات صلح آمیز می باشد."

اشرف رسولی، آگاه مسایل حقوقی و مشاور ریاست جمهوری افغانستان می گوید اضافه بر قانون اساسی قانون مظاهرات، حق ابراز مخالفت سیاسی را به شهروندان افغانستان می دهد. آقای رسولی می گوید اگر نیروهای امنیتی این حقوق شهروندی را نقض نموده باشند، باید مجازات شوند.

مقام ها در ارگ ریاست جمهوری و سخنگویان وزارت امور داخله و ریاست امنیت ملی، با وجود تماس های مکرر، حاضر نشدند در این باره به پرسش های خبرنگار صدای امریکا پاسخ بدهند.
XS
SM
MD
LG