لینک های دسترسی

Breaking News

۲۰۱۴ سالی خونین برای خبرنگاران جهان


خبرنگاران بین المللی در سوریه
خبرنگاران بین المللی در سوریه

تازه ترین گزارش کمیته حفاظت ازخبرنگاران از کشته شدن ۶۰ خبرنگار بین المللی در جریان کاری شان در سال ۲۰۱۴ میلادی خبر می دهد.

این گروه ناظر رسانه ها مستقر در نیویارک گزارش می دهد که خبرنگاران امسال به دلایل مختلف، زمانیکه از جنگ و بحران در شرق میانه، اوکراین و افغانستان گزارش می دادند، کشته شده اند.

کمیتۀ حفاظت از خبرنگاران با نشر این گزارش می گوید که از جمع خبرنگاران کشته شده در سال ۲۰۱۴ میلادی حدود یک چهارم آن خبرنگاران بین المللی بودند که این رقم دو برابر رقم سال های قبل است.

جول سایمن، مدیر اجرایوی این کمیته می گوید خبرنگاران در زمان بسیار خطرناکی به کارهای شان ادامه می دهند.

سایمون گفت در طول تاریخ، خبرنگاران همواره در حالت خطرو فشار کار کرده و این روال تا هنوز ادامه دارد اما باید گفت که حملات برخبرنگاران بین المللی رو به افزایش نهاده است و در شرایط فعلی هر کس هدف قرار می گیرد.

هدف گیری عمدی خبرنگاران

این نهاد حفاظت خبرنگاران همچنان گزارش می دهد که دلیل افزایش کشته شدن خبرنگاران بین المللی در ساحات جنگ، هدف قرار گرفتن عمدی آنان توسط افراد و گروه های مسلح می باشد.

در سال جاری یک فوتوژورنالست اسوشیتد پرس در افغانستان توسط یک منسوب پولیس افغان کشته شد، این در حالیست که گروه دولت اسلامی، چندین خبرنگار خارجی را در مناطق زیر ادارۀ اش در عراق و سوریه سر بریده است.

عبدالوحید وفا، خبرنگار سابق نیویارک تایمز به این باور است که درگیری ها در سراسر جهان باعث شده تا خبرنگاران با تهدیدات مرگبار و خطرات مواجه باشد.

وفا گفت انکشافات و بحران های اخیر منطقه یی در شرق میانه، عراق و افغانستان در وضعیتی است که خبرنگاری را با مشکل مواجه ساخته است. جنگ ها بیشتر جنبه های ایدیالوژیکی و مذهبی داشته و هر گاه خبرنگار یک منطقه به منطقه دیگری می رود ، به نظردشمن دیده شده و از بین برده می شود.

علی امیری ،خبرنگاردیگر افغان می گوید متاسفانه خبرنگاران که بار گردش اطلاعات و اطلاع رسانی را برای مردم به دوش دارند، مورد هجوم و حمله وحشیانه قرار می گیرند.

این خبرنگار افغان به این باور است که مسئول کشتار خبرنگاران بین المللی درهر نقطه جهان که باشد حکومات کشورها است، زیرا دولت ها باید حفاظت و امنیت را برای خبرنگاران فراهم کنند.

امیری گفت درست است که دهشت افگنان و خشونت طلبان دربرابر خبرنگاران بی رحم استند زیرا آنان از افشای جنایات خود هراس دارند و به همین دلیل آنان را هدف قرار می دهند اما در اینجا دولت ها هم در خصوص خبرنگاران کوتاهی می کنند. مسولیت خبرنگاران را نباید دست کم گرفت . روش های نرم دولت ها به شمول افغانستان، ایالات متحده امریکا و سایر کشور ها با دهشت افگنان، خود بزرگترین مشوق دهشت افگنی علیه خبرنگاران شده است.

میزان تلفات خبرنگاران

در گزارش کمیته حفاظت از خبرنگاران مستقر در شهر نیویارک آمده است که پنج خبرنگار و دو کارمند رسانه ها در اوکراین، که شش تن آنها ژورنالیستان بین المللی بودند و ۱۷ خبرنگار در سوریه کشته شده اند.

این در حالسیت که درآخرین گزارش از افغانستان زبیر حاتمی فلمبردار تلویزیون خصوصی میترا که چند روز قبل در یک حمله انتحاری در مرکز فرهنگی فرانسه در لیسه استقلال شدیداً مجروح شده بود در یک شفاخانه در کابل درگذشت.

خبرنگاران در افغانستان خواستار حمایت کننده گان بین المللی استند تا باشد که طرفین جنگ را به مرور زمان قانع سازند که خبرنگاری، حرفه ای بیطرف است واز کشتار افراد بیطرف باید جلوگیری بعمل آید.

XS
SM
MD
LG