لینک های دسترسی

Breaking News

هیئت رهبری کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان انتخاب شد


نورمحمد نور، سخنگوی کمیسیون مستقل انتخابات می گوید که در یک فضای کاملاً سالم و شفاف، یوسف نورستانی به حیث رئیس، عبدالرحان هوتکی به صفت معاون و خانم گلالی اچکزی به عنوان منشی آن کمیسیون انتخاب شدند.

دفتر مطبوعاتی کمیسیون مستقل انتخابات گفته است که هر نُه عضو کمیسیون مستقل انتخابات کار خود را آغاز کرده و در نخستین گام ضیاألحق امرخیل، رئیس پیشین دارالانشای آن کمیسیون را دوباره به این سمت برگزیدند.

آقای امرخیل حدود چهار ماه پیش بر اساس فرمان ریاست جمهوری افغانستان به حیث رئیس دارالانشای کمیسیون مستقل انتخابات مقرر شده بود.

ریاست دارالانشاء یک پست اجرایی است و قانون تشکیل، وظایف و صلاحیتهای کمیسیون مستقل انتخابات صلاحیت های زیادی را به این سمت می دهد.

از اینرو صلاحیت های فراوان ریاست دارالانشای کمیسیون مستقل انتخابات یکی از موضوعات جنجالی بود که باعث طولانی شدن پروسه تصویب قانون انتخابات در شورای ملی گردید.

واکنش ها

تقرر مجدد ضیاألحق امرخیل به صفت رئیس دارالانشای کمیسیون مستقل انتخابات، جامعۀ مدنی افغانستان در مورد شفافیت کامل روند انتخابات متردد ساخته است.

داوود مرادیان مشاور پیشین وزارت خارجه و یکی از فعالان جامعۀ مدنی افغانستان به این باور است که "پلان منهدسی شدن انتخابات آینده مطابق به میل ارگ، روی دست است".

عبدالرحمن هوتکی، معاون کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان - که پیشینه کار در جامعه مدنی را دارد - به این نگرانی ها و بدگمانی ها پاسخ داده گفت که همه اعضای کمیسیون مصمم اند که به هر قیمتی استقلالیت کمیسیون را حفظ کنند.

آقای هوتکی ابراز امیداوری می کند که با این هدف کمیسیون مستقل انتخابات اعتماد مردم، نهاد های جامعه مدنی و اعتماد احزاب سیاسی افغانستان را جذب خواهد کرد.

محمد نعیم ایوب زاده، رییس بنیاد انتخابات شفاف افغانستان (تیفا) از اینکه تیم جدید کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان توانست در وقت کم هیئت رهبری خود را مطابق قانون جدید تعیین کند، ابراز خرسندی کرد.

آقای ایوب زاده ابراز امیدواری کرد که این اعضای به صفت یک تیم کار کنند، نه اینکه تصمیم گیری شمار زیاد مسایل به یک نفر مربوط شود و سایر اعضا نظاره گر باشند.

اعضای جدید کمیسیون مستقل انتخابات با انتقاد از هیئت رهبری پیشین آن کمسیون گفته اند که فاصله میان کمیسیون مستقل انتخابات و جامعه مدنی، احزاب سیاسی و مردم افغانستان از کاستی های کاری تیم قبلی بود که اینبار تکرار نخواهد شد.
  • 16x9 Image

    عبدالحی ورشان - کابل

    عبدالحی ورشان از 1993 میلادی به حیث گزارشگر رادیو صدای امریکا بخش افغانستان کار می کند. ورشان از سال 2002 به حیث گزارشگر رادیو صدای امریکا در کابل کار می کند. از کارهای برجسته گزارشگری ورشان تهیه گزارش از نشست های مهم سیاسی و نظامی و نشست های بین المللی مربوط به قضیه افغانستان درکابل است. عبدالحی ورشان فارغ التحصیل ادبیات وعلوم بشری از پوهنتون کابل است.
XS
SM
MD
LG