لینک های دسترسی

Breaking News

نظری بر ساختمان جدید شورای ملی افغانستان


هزینۀ اعمار این ساختمان، بیش از ۲۰۰ میلیون دالر بوده است
هزینۀ اعمار این ساختمان، بیش از ۲۰۰ میلیون دالر بوده است

نریندرا مودی صدراعظم هند فردا به کابل سفر میکند و قرار است ساختمان جدید شورای ملی را که به کمک کشور هند اعمار گردیده، طی مراسمی با رئیس جمهور غنی افتتاح کند. این ساختمان که نماد دوستی افغانستان و هند نیز شناخته می شود، با هزینه بیش از ۲۰۰ میلیون دالر امریکایی، در نزدیک قصر دارالامان اعمار شده است.

این تعمیر در حقیقت تحفه بزرگترین دموکراسی دنیا (هند) به افغانستان شناخته می شود. کار اعمار آن در سال ۲۰۰۷ میلادی و با هزینه ابتدایی ۴۵ میلیون دالر امریکایی آغاز یافت و سرانجام پس از هشت سال، به مصرف بیش از ۲۰۰ میلیون دالر، به اتمام رسید.

ساختمان جدید پارلمان افغانستان که تلفیقی از معماری عصری و سبک مغولی است، بزرگترین گنبد را در سطح آسیا نیز دارد. در این ساختمان ۲۹۴ کرسی برای ولسی جرگه و ۱۹۰ کرسی برای مشرانو جرگه در نظر گرفته شده است.

سالون کنفرانس ها، دفاتر کاری نمایندگان، کتابخانه، و دفتر مطبوعاتی از دیگر بخش های این ساختمان اند.

قرار بود کار اعمار این ساختمان، در سال ۲۰۱۱ میلادی تکمیل شود، اما این پروژه چهار سال دیگر نیز به داراز کشید. با این حال، برخی از منابع می گویند که قرار است در سفر صدراعظم هند به کابل، بستۀ جدید از کمک های دهلی جدید به افغانستان نیز اعلام شود.

یوسف پشتون، مشاور رئیس جمهور افغانستان میگوید که کشورش به ادامه کمک های هند نیاز دارد و باید روابط میان کابل و دهلی جدید، بیش از پیش، گسترش یابد.

پس از سقوط رژیم طالبان، هند یکی از کمک کنندگان و متحدان عمدۀ افغانستان بوده است. تا کنون این کشور نزدیک به دو میلیارد دالر را تنها در بخش های بازسازی، آموزشی و ظرفیت سازی ها در افغانستان به مصرف رسانیده است.

گزارشگر: حسیب مودودی

XS
SM
MD
LG