لینک های دسترسی

Breaking News

نقش رسانه های اجتماعی در انتخابات هند


بیش از ۸۱۵ میلیون نفر در انتخابات هند رای می دهد.
بیش از ۸۱۵ میلیون نفر در انتخابات هند رای می دهد.
بیش از ۲۰۰ میلیون کاربر انترنت در هند وجود دارد و شبکه های اجتماعی انترنتی وسیلۀ خوبی برای مبارزات انتخاباتی در آن کشور است، جاییکه سیاستمداران از دیر زمان، متکی به گردهمآیی های بزرگ و مبارزات دروازه به دورازه انتخاباتی بوده اند.

اکیلش میشرا، مسئول بازاریابی یک شرکت در هند با جمعی از داوطلبان انترنتی، یک و نیم سال پیش تصمیم گرفتند با استفاده از شبکه های اجتماعی انترنتی، نقشی را برای نشان دادن تصویر واقعی حزب مخالف بهارتیا جاناتا به مردم بازی کنند.

بحث های توام با تنش در مورد نرندرا مودی، نامزد بی جی پی برای بست صدارت وجود دارد. زیرا وی مسوول خشونت های فرقه یی سال ۲۰۰۲ میلادی در ایالت گجرات شناخته می شود. آن خشونت ها جان بیش از هزار نفر را گرفت.

آقای مودی پس از آن رویداد متهم شد که برای جلوگیری از خشونت ها اقدام کافی نکرده بود. اما اکنون برای بسیاری از رای دهندگان هندی، این بحث ها در حال از بین رفتن است.

در عوض، آقای مودی خود را به حیث یک مدیر توانا و رهبر مصمم مطرح می کند، شخصی که اقتصاد ایالت گجرات را رونق داد و متعهد است تا عین کار را برای سایر نقاط کشور، انجام دهد.

میشرا به این باور است که حزب بهارتیا جاناتا از طریق شبکه های اجتماعی انترنتی، نقش عمده یی را در تغییر افکار عامه انجام داد. به گفتۀ وی برخی تصورات و برداشت های نادرست در مورد گجرات یا بی جی پی و یا هم شخص آقای مودی، از سوی مردم منحیث واقعیت قبول شده بود.

در این میان به گفتۀ میشرا، رسانه های اجتماعی با نشر حقایق از طریق انترنت، شمار زیاد مردم را از حقایق در گجرات آگاه ساخت و رفته رفته روایت را تغییر داده و کارگردگی های اقتصادی آقای مودی را در گجرات برجسته ساخت. در نهایت اکنون آقای مودی در صفحات فیس بوک و تویتر خود میلیون ها هوادار دارد.

حدود نیم کاربران انترنت در هند، در شبکه های اجتماعی مانند تویتر و فیس بوک، فعال استند. در این میان رسانه های اجتماعی وسیلۀ خوبی برای کارزار های انتخاباتی و تعامل با رایدهندگان به ویژه جوانانی است که نیم جمعیت ۸۱۵ میلیونی رای دهندگان هندی را تشکیل می دهند.

توسل به کارزار عرفی

شماری از تحلیلگران می گویند که بی جی پی و حزب تازه تاسیس عام آدمی از شبکه های اجتماعی در مقایسه با حزب حاکم کنگره استفاده بی نهایت بیشتر می کنند. طوریکه سونیا گاندی و راهول گاندی دو رهبر برجسته حزب بر سر اقتدار به کلی از فعالیت های شبکه های اجتماعی دور مانده اند.

دیپا کمار، یکی از فعالان جامعه مدنی در هند به این باور است که استفاده از شبکه های اجتماعی انترنتی در آن کشور بسیار تازه اما در حال برازنده شدن است. به گفتۀ کمار این رسانه ها رفته رفته در رقابت با رادیو، تلویزیون و نشرات چاپی، به یک وسیلۀ خوب معلوماتی مبدل شده است.

با وجود نقش شبکه های اجتماعی در مبارزات انتخاباتی، شماری از تحلیلگران به این باورند که هند هنوز هم در مرحله آغاز استفاده از رسانه های اجتماعی قرار دارد. به باور آنان استفاده از این شبکه ها در هند در مقایسه با امریکا بسیار نا چیز است.

سونیل ابراهوم، از مرکز انترنت و اجتماع می گوید که سیاستمداران در هند هنوز درک کامل از شبکه های اجتماعی انترنتی ندارند و به گونه یی با مردم تماس می گیرند که گویا با رسانه های چاپی صحبت می کنند.

این تحلیلگر می گوید که سیاستمداران هندی به قدر کافی به مردم گوش نمی دهند، آنان انتظار دارند تا در شبکه های اجتماعی میلیون ها نفر طرفدار داشته باشند، اما خواست آنان را تعقیب نمی کنند. به گفتۀ ابراهوم سیاستمداران دلچسپی ندارند که کاربران شبکه های اجتماعی چی می گویند، بلکه تنها و تنها در صدد رساندن پیام شان اند.

بر اساس مطالعه یی که از سوی انجمن انترنت و موبایل هند صورت گرفته است، شبکه های اجتماعی انترنتی بر ۱۶۰ کرسی از پارلمان ۵۴۳ عضوی هند تاثیر دارد.

هنوز هم رهبران سیاسی هند برای رسیدن به رای دهندگان با طیاره و موتر سفر می کنند تا در گردهمآیی های گسترده پیام شان را به مردم برسانند. زیرا به باور آنان شبکه های اجتماعی انترنتی نمی تواند جای مبارزات دروازه به دروازه را بگیرد.

راکیش جها، یک سیاستمدار جوان از ایالت بیهار می گوید که در روز های آینده به قریه ها سفر می کند تا با رای دهندگان به خاطر مبارزات انتخاباتی پدر کلان اش که بار دیگر خود را نامزد کرده است، به صورت رو به رو ملاقات کند. به گفتۀ جها رایدهندگان احساس راحتی می کنند که شخص نامزد یا کسی از خانوادۀ وی از نزدیک با آنان ببیند.

آگاهان سیاسی توافق دارند که مبارزات انتخاباتی که به شکل عرفی صورت می گرفت به زودی عوض نخواهد شد. اما استدلال می کنند که گفتمان سیاسی در مورد شبکه های انترنتی اجتماعی به عنوان وسیلۀ نیرومند برای شکل دادن افکار عامه، در حال جنبش است.

گزارشگر: انجانا پسریچا
برگردان: خالد مفتون
XS
SM
MD
LG