لینک های دسترسی

Breaking News

هند مرحلۀ 'حساس' انتخاباتی را پشت سر گذاشت


امروز یک بر چهارم از ۸۱۵ میلیون رای دهننده هندی از جمو و کشمیر گرفته تا ایالت پر نفوس اوترا پرادیش به پای صندوق های رای رفتند.

روز پنجم انتخابات یکی از مراحل حساس انتخابات برای هر دو حزب، بهارتیا جناتا و حزب حاکم گانگرس است که شامل چوکی های ۱۲ ایالت می باشد.

تازه ترین نظر سنجی نشان می دهد که بی جی پی همراه با متحدان خود از آرای بلند برخورداراست اما پیروزی بی جی پی درایالت کارناتاکا اثر بزرگ در کامیابی نهایی آن حزب خواهد داشت.

پیروزی در ایالت های چون راجستان، مادها پرادش و چتاسگر – که امروز رأی گیری در آنها صورت گرفت – نیز از اهمیت زیاد برخوردار است.

ساتیش مسرا، تحلیلگر سیاسی یک نهاد پژوهشی در دهلی نو به صدای امریکا گفت "حزب بهارتیا جاناتیا باید تعداد کرسی ها را در پارلمان حفظ کنند و تصویر و کارایی شانرا نسبت به سال ۲۰۰۹ بهبود بخشند تا ۲۷۲ کرسی مورد نیاز را به دست آورده بتواند."

حزب بهارتیا جاناتیا، توسعه و حکومتداری مؤثر را به مردم وعده داده، اما حزب کانگرس خود را طرفدار قشر فقیر می خواند.

سونیا گاندی، رهبر حزب کانگرس در بیانیۀ تازۀ خود از مردم آن کشور خواست تا به گفتۀ او "چهره های تفرقه انداز، استبدادی" و آنانی که را رد کنند که "دیدگاه های نفرت انگیز و دروغین" دارند.

خانم گاندی از حزب مشخص و یا هم از نریندرا مودی ، نامزد حزب بی جی پی برای صدارت آن کشور نام نبرد. مودی به خاطر اقدام ناکافی در توقف خشونت ها فرقه یی سال ۲۰۰۲ در گجرات متهم است. منتقدان از تعصبت او علیه مسلمانان ابراز نگرانی کرده اند و آقای مودی را مستبد نیز لقب می دهند.

با این حال، ساتیش مسرا، تحلیلگر سیاسی مطمین نیست که پیام سونیا گاندی رای دهندگان را تحت تاثیر زیاد قرار دهد زیرا به گفتۀ او"حقیقت این است در فضای سیاسی که کانگرس با مخالفت شدید اقتدار و تصویر منفی مواجه است، طبیعی می باشد که مردم به دنبال تغییر می روند و آقای مودی یگانه گزینه برای مردم می باشد."

رای گیری برای بیش از ۵۴۳ کرسی ادامه دارد و این روند تا ۱۲ می مکمل می شود.

تحلیلگران می گویند اشتراک گسترده مردم در انتخابات نشان می دهد که هندی ها خواهان تغییر و آمدن اصلاحات سیاسی اند.
XS
SM
MD
LG