لینک های دسترسی

Breaking News

پیکار صدراعظم هند برای توقف سقط جنین دختر


تناسب ناهمگون دختران و پسران یکی از مشکلات بزرگ اجتماعی در هند است
تناسب ناهمگون دختران و پسران یکی از مشکلات بزرگ اجتماعی در هند است

در تلاش برای اصلاح تناسب نا همگون جنسی در هند که دلیل عمدۀ آن سقط های غیرقانونی جنین دختر می باشد، صدر اعظم هند یک کمپاین سرتاسری را برای نجات زندگی و آموزش دختران به راه انداخته است.

نرندرا مودی، صدراعظم هند در یک پیام تند به این وضعیت گفت "ما شهروندان قرن ۲۱ محاسبه شده نمی توانیم". او گفته است که عمل سقط جنین دختر خرابتر از کنش های قرن ۱۸ است، زیرا به گفتۀ وی در این عصر کودکان حتا پیش از تولد شان به قتل می رسند.

صدر اعظم هند گفته است که قراردادن پسران در جایگاه بلندتر از دختران یک بیماری روانی شایع در سرتاسر آن کشور است و باید به دختران و پسران به یک دیده نگریسته شود. آقای مودی می گوید که هیچ مادری نمی خواهد که کودکش را طرد کند، اما به گفتۀ وی خانواده ها و فشار های اجتماعی او را مجبور به ارتکاب این جنایت می کند.

اکثر مردم هند با این باورمندی که پسران سرمایۀ نان آور خانواده و در زمان پیری پرستار پدر و مادر اند، آنان را به دیدۀ قدر می نگرند. دختران به عنوان یک موجود گریبانگر تلقی می شوند زیرا خانواده های دختران در هنگام ازدواج آنان باید جهزیۀ هنگفتی به شوهر دختر بپردازند.

مطالعات نشان می دهد که در چهار دهۀ گذشته یعنی از زمانیکه معاینات اولتراساوند (تلویزیونی) امکانات تشخیص جنسیت جنین را پیش از تولد فراهم کرده است، حدود ۱۲ میلیون جنین دختر در هند سقط داده شده است.

آقای مودی کمپاین "دختر را نجات دهید، دختر را آموزش دهید" را ابتدا در ولایت هریانا راه اندازی کرد. این ساحۀ شگوفا در ایالت پنجاب کمترین شمار دختران را در مقایسه با پسران دارد و تناسب میان این دو جنس ۸۷۹ دختر به نسبت هر ۱۰۰۰ پسر می باشد. اوسط تناسب دختران با پسران در سرتاسر هند ۹۱۷ دختر به نسبت ۱۰۰۰ پسر است.

ابتکار صدر اعظم هند به این هدف است تا از طریق آموزش تناسب جنسی کودکان و مساوات جنسی را برقرار سازد. این برنامه به ۱۰۰ ساحۀ تمرکز خواهد داشت که در آن تناسب جنسی شدیداً نابرابر است. در زمرۀ تدابیر شامل در این برنامه یکی هم تطبیق قانون موجود منع سقط جنین دختر و بهبود شرایط شمولیت دختران در مکتب است.

مانیکا گاندی، وزیر زنان و رشد کودکان هند گفت که در برخی ولایت ها مانند هریانا تناسب جنسی به شدت هولناک است و به گفتۀ وی در حدود ۷۰ روستا برای چندین سال نوزاد دختر به دنیا نیامده است. خانم گاندی می افزاید که در برخی روستا ها تناسب دختران و پسران ۵۰۰ در برابر ۱۰۰۰ است.

سقط جنین دختر در همه لایه های اقتصادی و نیز در مناطق شهری و روستایی هند صورت می گیرد، حتا زنان تحصیلکرده و متمول شهرنشین نیز اغلباً نوزاد پسر را ترجیح می دهند.

نرندرا مودی برای آگاهی مردم استدلال کرد که اگر نوزادان دختر به دنیا نیایند پس خانواده ها برای پسران شان از کجا عروس بیاورند. او ضمن تاکید بر اینکه برای هر ۱۰۰۰ پسر باید ۱۰۰۰ دختر به دنیا بیاید از تمام ایالت ها، روستا ها و شورا های محلی خواستار تعهد برای رسیدن به این هدف شد.

سازمان ملل متحد سال گذشته هشدار داد که کم شدن شمار دختران در هند به یک سطح اضطراری رسیده است و این وضعیت سبب افزایش جرایمی چون اختطاف و قاچاق زنان شده است.

گزارشگر: انجانا پسریچا

برگردان: نجیب الله احمدیار

XS
SM
MD
LG