لینک های دسترسی

Breaking News

هند، برگزار کنندۀ بزرگترین انتخابات در تاریخ جهان


بیش از ۹۳۰ هزار مرکز رایدهی در هند ایجاد شده است.
بیش از ۹۳۰ هزار مرکز رایدهی در هند ایجاد شده است.
برگزاری انتخابات در بزرگترین دیموکراسی جهان کار ساده نیست؛ مقام های هندی برای انتخابات آن کشور که با شرکت ۸۱۵ میلیون رای دهنده از تاریخ هفتم اپریل آغاز و تا پنج هفته دوام خواهد کرد، باید آزمون های جدی تدارکاتی را از میان بردارند.

پنج سال پیش، در جریان آخرین انتخابات عمومی هند، هلیکوپتر های نیرو هوایی آن کشور که کارمندان انتخاباتی را انتقال می داد، قادر نبود در مناطق دور افتاده "لداخ" واقع در سلسله کوه های هیمالیا نشست نماید.

این همه جلو کارمندان انتخاباتی را نگرفت و آنان از میان برف ها ۴۵ کیلومتر فاصله را بر فراز کوه ها پیمودند و خود را به ۳۵ رای دهنده در یک روستای برفگیر رساندند.

با نزدیک شدن انتخابات ماه آینده در هند، مقامات آن کشور در حال آماده شدن بخاطر رویارویی با همچو آزمون های بیشتر اند .

در حدود ۱۰۰ میلیون رای دهنده جدید به شمار رای دهندگان اضافه شده و شمار مجموعی رای دهندگان را در آن کشور به ۸۱۵ میلیون تن رسانده است - یعنی بیشتر از جمعیت همه کشورهای اروپایی.

به اساس قانون انتخابات هند، هیچ یک از این رای دهندگان چه از شهر ها و چه از مناطق دور افتاده، نباید بیشتر از دو کیلومتر فاصله را بخاطر رای دادن بپیمایند.

آر بلکریشنان، معاون کمیسیون انتخابات هند به صدای امریکا گفت که تطبیق این بخش قانون همیشه آسان نیست. این مقام هندی از یک مرکز رایدهی در ایالت غربی گجرات به عنوان یک نمونه یاد می کند که در آن صرف یک رای دهنده ثبت است.

او گفت : "یک مرکز رایدهی در حدود ۳۲ کیلومتر در عمق جنگل گیر موقعیت دارد. برای گرفتن این یک رای، ما کارمندان انتخاباتی را به آنجا می فرستیم.

بلکریشنان می گوید که حتا برای یک رایدهنده نیز زمینۀ رایدهی مساعد شود و برای این امر از تمام وسایل ممکن چون هلیکوپتر، فیل، شتر و گاهی هم پیمودن فاصله های چند روزه با پا، کار گرفته شود.

بزرگترین برنامۀ مدیریتی

ناظرین می گویند که انتقال ماشین های برقی رایدهی بر روی گادی ها ماهیت انتخابات هند را به تصویر می کشاند: یک روند پیچیده مدیریت در یک کشور کاملاً متنوع که زیربنا های عصری تا اکنون در هر گوشه آن کشور به چشم نمی خورد.

روند انتخابات هند مملو از ارقام شگفت انگیز است: بیش از ۹۳۰ هزار مرکز رایدهی، ۱۱ میلیون کارمند انتخاباتی و امنیتی، ۹ روز انتخابات بین ۷ اپریل تا ۱۲ می و ۱۵ هزار نامزد از ۵۰۰ حزب کوچک و بزرگ که برای بدست آوردن ۵۴۳ کرسی در پارلمان رقابت خواهند نمود.

بلکریشنان می گوید که انتخابات هند بزرگترین تمرین مدیریت یک رویداد در جهان است، زیرا هنگام برنامه ریزی جدول زمانی برای انتخابات، کمیسیون انتخابات هند باید جشن های محلی، فصل جمع آوری حاصلات و امتحانات نهاد های آموزشی را مد نظر بگیرد.

او می افزاید که با نزدیک شدن فصل تابستان و موسم بارندگی، کمیسیون انتخابات هند باید شرایط جوی را نیز از نظر نیاندازد. انتخابات باید در برخی مناطق پیشتر از رسیدن موسم بارندگی و یا افزایش درجه حرارت در مناطق صحرایی برگزار گردد تا اوضاع جوی مانع رای دادن مردم نگردد.

با وجود این همه ارقام بزرگ، با استفاده از سیستم رایدهی برقی می توان شمارش آرا را فقط در یک روز به پایان رساند. اما وسعت انتخابات هند یگانه آزمون نیست. آزمون اصلی برگزاری انتخابات شفاف است.

مشکلات در انتخابات هند چون تلاش بخاطر خریداری رای هنوز هم موجود است. تحلیلگران می گویند احزاب سیاسی و نامزدان نیاز به تلاش های بیشتر جهت پاکاری سیستم انتخاباتی هند دارند.

ترتیب دهنده: میرویس رحمانی
XS
SM
MD
LG