لینک های دسترسی

Breaking News

ایران از چین خواست که تنشهای شرق میانه را حل کند


وزیران خارجۀ چین و ایران
وزیران خارجۀ چین و ایران

وزیر خارجۀ ایران گفته است که کشورش از چین می خواهد که برای حل تنشها و ناآرامی های شرق میانه کمک کند.

محمد جواد ظریف روز سه شنبه در آغاز ملاقات با همتای چینی اش در بیجینگ به خبرنگاران گفت که تهران آماده است که پس از برداشته شدن تحریمهای غرب، شمار بیشتر شرکت های چینی را میزبانی کند.

بر اساس معاملۀ چند جانبه که در ماه جولای سال روان صورت گرفت، تحریمهای ایالات متحده، اتحادیۀ اروپایی و ملل متحد بر ایران در ازای توافق درازمدت تهران به محدود ساختن برنامۀ هسته یی اش، برداشته خواهد شد.

کشورهای غربی مظنون اند که ایران تحت پوشش برنامۀ صلح آمیز هسته یی در صدد دست یافتن به بم اتم است، اما ایران همواره این ادعا ها را رد کرده و گفته است که برنامۀ هسته یی آن کشور برای تولید انرژی و مقاصد طبی است.

به گفتۀ آقای ظریف ایران و چین در چندین عرصه مفاد دوجانبه را شناسایی کرده اند. او افزود که چین بزرگترین مشتری نفت ایران است و اقتصاد دو کشور مکمل یک دیگر است.

وزیر خارجۀ ایران می گوید که تهران و بیجنیگ در موضوعات منطقه یی با آزمونها و فرصتهای مشابه روبرو اند. او افزود که مسایل منطقه باید از طریق سیاسی حل شود.

آقای ظریف به گونۀ مشخص از بحران در یمن، سوریه و در کل شرق میانه یاد کرد و گفت که برای رسیدگی به این مشکلات به راه حل سیاسی نیاز است.

با وصف وابستگی چین به نفت منطقۀ شرق میانه، بیجینگ به گونۀ سنتی نقش نه چندان عمیق سیاسی در این منطقه داشته است. این کشور خواستار حل معضلات منطقه یی از ورای گفتگو بوده و از توسل به زور برای حل مشکلات همواره انتقاد کرده است.

XS
SM
MD
LG