لینک های دسترسی

Breaking News

جنجال قنسولگری ایران و شاروال هرات به ارگ رسید


موانع امنیتی از اطراف قونسلگری ایران در هرات برداشته شده است
موانع امنیتی از اطراف قونسلگری ایران در هرات برداشته شده است

موضوع از میان برداشتن موانع امنیتی مقابل ساختمان قنسولگری جمهوری اسلامی ایران در ولایت هرات به سطوح بالای دو کشور رسیده است و اکنون ریاست جمهوری افغانستان هیئت حقیقتیاب را برای بررسی این موضوع به هرات اعزام کرده است.

به دنبال ورود این هییت شماری از فعالان مدنی و نماینده‌گان مردم هرات در شورای ولایتی گرد هم آمده و در نشست خبری حمایت شان را از شاروال این ولایت بیان داشتند.

فعالان مدنی در این نشست، از برنامه های فرهاد نیایش شاروال هرات حمایت کرده و با فرستادن نامه ای سرگشاده به روسای حکومت وحدت ملی خواستار حمایت شان از وی شدند.

ولی محمد حدید یک تن از فرهنگیان هرات گفت که برخی افراد نمی خواهند که افراد خدمتگذار در خدمت مردم باشند و به باور وی بعید نیست که شاید رئیس جمهور غنی تحت فشار همین عناصر تصمیم به برکناری شاروال هرات گرفته باشد.

عزیزه خیر اندیش یک تن از فعالان مدنی هرات در این نشست گفت اگر رئیس جمهور غنی ، شاروال این ولایت را به منظور خدمت به مردم از سمتش برکنار نمایند نشانه عدم پایبندی به تعهداتش برای مبارزه با فساد در کشور است.

فعالان هرات می گویند که مافیای فساد اداری در افغانستان به حدی قوی است که اکنون چهره های صادق، کارگر و خدمتگذار را از صحنه حذف می کنند.

سمیه رامش نماینده مردم هرات در شورای ولایتی نیز مدیریت ضعیف اداره محلی برای هماهنگی بین قنسولگری کشور ایران و اداره شاروالی را دلیلی بر بروز این مشکل بیان می کند.

خانم رامش می گوید که در صورت برکناری شاروال هرات ، رئیس جمهور غنی می بایست والی هرات را نیز از کار سبک دوش نماید.

شماری از شهروندان ولایت هرات نیز با حمایت از کارکرد اداره شاروالی در تطبیق ماستر پلان شهری، از روسای حکومت وحدت ملی می خواهند تا هیچ تفاوتی بین شهروندان افغان و اتباع خارجی قایل نشوند.

با این همه محمد آصف رحیمی والی ولایت هرات می گوید که مقام های ایرانی خواستار دو ماه زمان برای جابجایی دیوار محافظتی و وسایلشان برای تطبیق ماستر پلان شهری هرات از سوی اداره شاروالی شده اند.

تنش ها بعد از آن شدت گرفت که هفته گذشته اداره شاروالی هرات برای تطبیق ماستر پلان شهری، تمام موانع امنیتی مقابل ساختمان قنسولگری کشور ایران را در این ولایت را تخریب کرد.

موضوعی که با واکنش مقام های ایرانی در هرات روبرو شد و روند توزیع ویزا به شهروندان افغان را متوقف ساخت.

XS
SM
MD
LG