لینک های دسترسی

Breaking News

انتقاد علمای سنی از پرهزینه‌ترین فلم تاریخ سینمای ایران


منتقدین این فلم را ابزار تبلیغاتی خوانده اند
منتقدین این فلم را ابزار تبلیغاتی خوانده اند

محمد، آخرین فلم ساخته مجید مجیدی و پرهزینه ترین فلم در تاریخ سینمای ایران، حتا پیش از نمایش عمومی با انتقاد رهبران مذهبی سنی روبرو شده است.

در همین حال تهیه کنندگان این فلم تصمیم گرفته‌اند برای نمایش این فلم در سینما های اروپا و امریکا با توزیع کنندگان بین‌المللی وارد مذاکره شوند.

مراحل مقدماتی تولید فلم محمد، محصول شرکت نورتابان در سال ۱۳۸۶ آغاز شد و از همان هنگام نام مجید مجیدی، کارگردان فلم "آواز گنجشک‌ها" نیز به عنوان کارگردان فلم محمد بر سر زبان‌ها افتاد.

اما نام مجیدی نکته شگفت‌انگیز ماجرای فلم محمد نبود؛ بودجه اختصاص داده شده به آن نیز تا حال در تاریخ سینمای ایران پیشینه نداشته است. برای تولید این فلم ۶۲۴ میلیارد ریال – بیش از ۲۲ میلیون دالر – هزینه شده است.

آقای مجیدی با داستانی که به کمک کامبوزیا پرتوی و حمید مجد نوشت، خواست داستان زندگی پیامبر اسلام را در قالب فلم محمد به تصویر بکشد تا به قول خودش دین دینی خودش را ادا کرده باشد.

اما دست اندرکاران مستقل سینمای ایران، اختصاص بودجه هنگفت از سوی یک نهاد حکومتی برای ساخت فلم محمد را سیاسی خواندند. آنها بر این باور اند که این فلم پیش از آنکه یک اثر هنری باشد، ابزار تبلیغاتی در مقابل فلم الرساله، ساخته مصطفی عقاد است.

نمایی از فلم سینمایی محمد ساختۀ مجید مجیدی
نمایی از فلم سینمایی محمد ساختۀ مجید مجیدی

در تولید این فلم از چهره های شناخته شدۀ سینمای جهان کار گرفته شده است. مدیر فلمبرداری فلم محمد ویتوریو استورارو فلمبردار مطرح ایتالیایی است که سه جایزۀ اسکار را در کارنامه خود دارد، جلوه‌های ویژۀ آن را اسکات اندرسون برنده اسکار و دیکور فلم را میلژن کلژاکویچ فرانسه یی به عهده دارد که برندۀ جایزه دیکور در جشنوارۀ سینمایی سزار و نامزد بهترین طراح در جشنوارۀ سینمایی امی می باشد.

بر اساس گفته‌های تهیه کنندگان این فلم، با نشان دادن زندگی پیامبر اسلام براساس روایت شیعیان، از همان ابتدا با واکنش‌های گسترده‌ یی از سوی عالمان سنی چه در داخل و چه در خارج از ایران روبرو شد، اما تهیه کنندگان و دست اندرکاران حکومتی این فلم، هیچ پاسخی به این واکنش ها نشان نداده اند.

با وجود تبلیغات گسترده رسانه‌ای، مبنی بر نمایش فلم محمد در جشنواره فلم فجرامسال، این فلم به دلیل مشکلات در تدوین نهایی، نتوانست برای جشنوارۀ فجر برسد وپخش و نمایش آن تا نوروز به تعویق افتاد.

تهیه کننده فلم محمد، از عدم انتخاب این فلم از سوی دست اندرکاران جشنواره فلم برلین به شدت انتقاد کرده و آن را عملی سیاسی و جهت‌دارخوانده بود. فلم تاکسی جعفر پناهی در جشنواره فیم برلین در غیاب محمد از ایران، برنده خرس طلایی این جشنواره شد.

XS
SM
MD
LG