لینک های دسترسی

Breaking News

مذاکرات هسته ای ایران در ژنو بی نتیجه پایان یافت


مذاکرات هسته ای ایران با قدرت های عمده جهان روز شنبه در ژنو بدون هیچ توافقی پایان یافت، اما ایران می گوید این کشور ناامید نیست.

محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران به گزارشگران گفت که سه روز مذاکره خوب بود و به همه جوانب زمینه یی را برای بحث در نیل به توافق فراهم کرد.

آقای ظریف گفت امیدوار است هنگامی که به تاریخ 20 نومبر این مذاکرات از سرگرفته می شود، توافقی حاصل شود.

کاترین اشتون، رئیس مشی خارجی اتحادیه اروپایی گفت که پیشرفت های محکمی وجود داشته است اما اختلاف نظرها باقی است. او جزئیات بیشتر ارائه نکرد.

مذاکرات در ژنو بین ایران و پنج عضو دائمی شورای امنیت ملل متحد جمع آلمان با هدف قناعت دادن ایران به تعلیق کار توسعه سلاح هسته یی خویش است. در بدل این تقاضا، ملل متحد بعضی از تعزیرات علیه ایران را تسهیل خواهد بخشید.

پیشتر، لئورنت فبیوس، وزیر خارجه فرانسه به گزارشگران گفت که هنوز سوال هایی بی پاسخ مانده است و این مباحثات که تا نیمه شب شنبه ادامه یافت در زمانی دیگر از سرگرفته خواهد شد.

این مقام فرانسوی قبلا گفته بود که پاریس از موقف ایران ناراضی است و بخشی از آنچه آن را "معامله ای احمقانه" خوانده بود، نخواهد بود.

آقای فبیوس به رادیو فرانسه گفت که ایران باید کار راکتور تولید پلوتونیم خود در شهر اراک را متوقف سازد. او همچنین خواستار کاهش انبار یورانیم غنی شده در حد بالای ایران شده است.

ایالات متحده و متحدین آن، ایران را به تلاش در ساخت بم هسته یی متهم می کند. ایران تاکید دارد که برنامه هسته یی آن به طور مطلق برای کاربرد غیرنظامی و صلح امیز است.

گزارش: خبرگزاری اسوشتدپرس
ترجمه: محمد احمدی
XS
SM
MD
LG