لینک های دسترسی

Breaking News

نیازمندی پاکستان و گزینه های دشوار - ایران یا غرب؟


وزرای داخله ایران و پاکستان
وزرای داخله ایران و پاکستان
با وجود تحریمات شدید بین المللی بر ایران به دلیل برنامه هستوی آن کشور، پاکستان می خواهد در بخش انرژی و امنیت با ایران همکار باشد. خبرنگار صدای امریکا گزارش میدهد که مذاکرات تازه میان این دو کشور در باره پایپ لاین گاز، میتواند روابط پاکستان با ایالات متحده را کشیده تر سازد.

مقامات در اسلام آباد در روز های اخیر، با همتایان ایرانی خویش در رابطه به احداث پایپ لاین گاز از ایران صحبت کردند که ۱.۵ میلیارد دالر هزینه برمیدارد. این پروژه می تواند در کاهش نیازمندیهای انرژی پاکستان کمک کند.

ضمناً رحمن ملک وزیر داخلۀ پاکستان در هفتۀ جاری یک معاهدۀ امنیتی را برای تقویت امنیت در امتداد سرحدات با ایران به امضا رسانید.

مقامات ایران تاکید اصرار می ورزند که برنامه هستوی آن کشور، مقاصد صلح آمیز دارد اما کشورهای غربی ایران را به تلاش برای ساختن سلاح هستوی متهم می کند.

راین هارس، سخنگوی سفارت ایالات متحده در پاکستان می گوید که تحریمات بین المللی شرکت های را متأثر می سازد که با تهران روابط تجارتی دارد. راین گفت "ما به متحدین خویش در سراسر جهان واضح ساختیم که دوری از فعالیت های که توسط تحریمات ملل متحد منع قرار داده شده یا تحت قوانین ایالات متحده قابل تعزیرات میباشد، به سود شان است."

راین هارس می گوید که ایالات متحده باور دارد که به پاکستان راه های بدیل دراز مدت برای حل مشکلات انرژی وجود دارد. یکی از مثال های آن، پایپ لاین طرح شده از طریق ترکمنستان و افغانستان است.

پایپ لاین ایران – پاکستان از یک دهه به این سو تحت بحث قرار دارد ولی در هفتۀ های گذشته نمایندۀ های ایران به اسلام آباد رسیده اند تا این پروژه را نهایی سازند. گزارشات رسانه های محلی میرساند که مذاکرات بین این دو کشور در دو بخش - قیمت گاز و پرداخت مصارف پایپ لاین طرف پاکستان - متوقف است.

تلاش های سیاسی

رسول بخش رئیس، استاد علوم سیاسی در پوهنتون لاهور می گوید که تلاش های آصف علی زرداری، رئیس جمهور پاکستان برای تکمیل این موافقه با ایران، نسبت به دریافت راه های حل کمبود انرژی، بیشتر به سیاست های سال انتخابات ربط دارد.

حکومت پاکستان به دلیل ناتوانی در پایان بخشیدن کمبودات انرژی در سراسر آن کشور، مورد انتقادات شدید قرار دارد.

آقای رئیس میگوید که سوالاتی در این مورد وجود دارد که آیا ایران می تواند تمویل گاز را تضمین کرده و قیمت گاز را ثابت نگهدارد. او میگوید "اقتصاد پاکستان بر صندوق جهانی پول و معاونت های ایالات متحده و کشور های اروپایی اتکا دارد، پس این کشور چگونه می تواند به این موضوع رسیدگی کند؟ از همین رو، این تصمیم بسیار جنجال برانگیز است."

آقای رئیس می گوید که بازیکنان سیاسی و تجاری پاکستان نمی خواهند که با طرفداری از ایران، جامعۀ بین المللی را از خود دور سازند.
XS
SM
MD
LG