لینک های دسترسی

Breaking News

زنان ایرانی اکنون رقابت‌های ورزشی مردان را تماشا می‌توانند


از انقلاب اسلامی ایران در ۱۹۷۹ به اینسو، زنان به طور عموم اجازۀ تماشای رقابت های ورزشی در ستدیوم ها را نداشته اند
از انقلاب اسلامی ایران در ۱۹۷۹ به اینسو، زنان به طور عموم اجازۀ تماشای رقابت های ورزشی در ستدیوم ها را نداشته اند

ایران به گونۀ محدود دروازه ستدیوم های ورزشی را به روی زنان باز میکند تا آنان بتوانند برخی از رقابت های مردان را از نزدیک تماشا کنند.

مقامات ایرانی گفته اند که به تعداد محدود زنان اجازه داده خواهد شد تا رقابت های جهانی ولیبال را که در اواخر ماه جاری در تهران برگزار می گردد، از نزدیک تماشا کنند.

شهیندخت مولاوردی، معاون رئیس جمهور ایران در امور زنان و خانواده میگوید که او این تصمیم را به دقت تمام اتخاذ کرده است که دروازه های ستدیوم های ورزشی به تدریج به روی زنان باز شود.

مولاوردی گفت" شمار محدودی از زنان، بیشتر اعضای خانواده های ورزشکاران اجازۀ ورود به ستدیوم را خواهند داشت. باید در عمل یکی دو بار اتفاق بافتد، نگرانی های موجود بر طرف شود تا ثابت گردد که این موضوع چندان مسئله زا نخواهد بود."

مولاوردی گفت که تندروان هشدار داده اند که اگر به زنان اجازۀ ورود به ستدیوم ها داده شود، "شورش زلزله آسا" را برپا خواهند کرد و حکومت نمیخواهد با آن مقابل شود.

خانم مولاوردی که یک سیاستمدار اصلاح طلب و فعال حقوق زنان است، افزود "خواستیم به ورزش های مثل والیبال، تنیس، بسکتبال و هندبال، بازی است که چهارچوب تماشای آن برای خانواده ها در نظر گرفته شده است."

با آنهم، معاون رئیس جمهور ایران میگوید که این تصمیم هنوز رسماً اعلان نشده است.

از زمان انقلاب اسلامی ایران در سال ۱۹۷۹ به اینسو، زنان به صورت عموم اجازۀ تماشای رقابت های ورزشی در ستدیوم ها را نداشته اند اما زنان خارجی میتوانند در رقابت های تیم های کشورش شان در ایران اشتراک کنند.

رهبران ارشد مذهبی در ایران مخالف اشتراک زنان در رقابت های ورزشی مردان اند، زیرا ورزشکاران مرد اکثراً لباس های نسبتاً برهنه به تن میکنند و دوست داران تیم های ورزشی شعار های سر میدهند که شنیدن آن برای زنان مناسب محسوب نمیشود.

در عین حال، خانم مولاردی می گوید که می خواهد که در انتخابات سال آینده برای زنان در پارلمان کرسی های بشتری را پیشنهاد کند.

خانم مولاردی علاوه کرد:" در حال حاضر سهمیه زنان به ۳۰ و بعداً به ۵۰ در صد افزایش داده شود."

در حال حاضر از جملۀ ۲۹۰ کرسی پارلمان فقط ۹ کرسی آن برای زنان اختصاص یافته است.

XS
SM
MD
LG