لینک های دسترسی

Breaking News

ایران به تمویل یک گروه شورشی در افغانستان متهم شد


گروه مسلح مخالف دولت امروز با روند صلح پیوست.
گروه مسلح مخالف دولت امروز با روند صلح پیوست.
در اولين روز هفته صلح در ولايت هرات، يك گروه از مخالفان مسلح دولت كه در نواحی مرزی اين ولايت با كشور ايران فعاليت مينمود، به روند صلح پيوستند.

ملا جمهور، قوماندان اين گروه ادعا ميكند كه از سوی عوامل ايرانی برای ضعیف ساختن حاكميت دولت، كمك های مالی و نظامی دريافت ميكردند.

اين گروه مسلح مخالف دولت كه پيش از اين در منطقه كوه دو شاخ ولسوالي غوريان هرات، هم سرحد با ايران فعاليت ميكرد، همزمان با آغاز هفته صلح به برنامه آشتی ملی پيوستند.
گروه 15 نفری با حضور در رياست امنيت ملي هرات سلاح هاي خود را به زمين گذاشتند.

داوود صبا والی هرات در مراسم بازگشت اين افراد به زنده گي صلح آميز گفت که اين يكي از مهمترين گروه های مخالف دولت در نواحی مرزی اين ولايت بود كه براي اولين بار از اين منطقه با روندصلح ميپيوندند
آقای صبا گفت:
"امروز يكي از گروپ هاي ناراضی تحت رهبري ملا جمهور از ساحه كوه های دو شاخ ولسوالي غوريان با 15 تن از همراهانش با سلاح هاي مختلف النوع و مواد منفجره به پروسه صلح پيوستند، اين گروه يكی از مهمترين گروه هاي مخالفين دولت ميباشند كه براي اولين بار به پروسه صلح علاقمند شدند چون اين افراد بسيار از مناطق شهری و ساحات نشيمن دور هستند."

ملا جمهور قوماندان اين گروه مخالف نيز ادعا ميكند كه در مدت پنج سال مخالفتش، از سوی دولت ايران برای هدف قرار دادن سوژه های خاص در ولايت هرات فرمان ميگرفته است.
او به رسانه ها گفت:
"ما جای نداريم و برای همين آمديم تا به دولت خدمت كنيم و دولت هم به ما جايی بدهد و كمك كند و در زمان فعاليت ما، دولت ايران به ما پول ميداد تا سلاح بخريم .
افراد ايراني به كوه ها می آمدند و به ما پول ميدادند، ايرانی ها با دولت افغانستان مخالفت دارند و مشخصاً به ما هدايت ميدادند تا مناطق خاصي را هدف قرار دهيم."

داكتر نذير حيدرزاده نماينده مردم ولسوالي غوريان در شورای ولايتی هرات نيز موضوع نفوذ ایران را درمناطق مرزی غوريان را تاييد ميكند.
او میگوید :
" بخواهيم يا نه استخبارات كشورهاي همسايه هميشه بدنبال منافع خود در كشور ما استند و وقتي كه جامعه جهانی در اينجا فعاليت ميكند و ايالات متحده ميخواهد پايگاه هاي دايمي خود را در افغانستان ايجاد كند، بنحو ايران و پاكستان دنبال منافع خود در كشور ما استند."
اين در حالي است كه دو روز پيش نيروهای امنيتی ولايت هرات موفق به كشف ده حلقه ماين جديد الساخت از ولسوالي غوريان اين ولايت شدند.
XS
SM
MD
LG