لینک های دسترسی

Breaking News

پیشرفت های محتاطانه در مذاکرات جاری هسته ای ایران


جان کری، وزیر خارجه ایالات متحده امریکا از زمان عزیمت خود به ویانا برای اولین باراظهار نظر کرده گفت که در میان تبصره هایی که شاید مذاکرات قدرت های جهان با ایران پیشرفت هایی داشته باشد، یکی هم پیشرفت ها در این روند بوده است.

آقای کری گفت: "به طور واضح ما در این گفتگو ها روی مسایل پیچیده با آزمون هایی رو به رو بودیم. ما در این زمینه سخت تلاش می کنیم. امیدوار استیم تا ما پیشرفت های محتاطانه داشته باشیم اما فاصله های بزرگی هنوز وجود دارد. اختلافات تا هنوز وجود دارد و ما از نزدیک روی آن کار می کنیم."

آقای کری بار دیگر با جواد ظریف همتای ایرانی خود ملاقات کرد و باقی روز را در گفتگوهای تیلفونی با وزرا خارجه قطر، کویت، بحرین و امارات متحده عربی سپری کرد.

شک و تردیدهای قابل توجهی در مورد اهمیت یک معامله هسته ای با ایران و نگرانی در مورد تاثیر روابط بالقوه بهتر ایران و امریکا دیده می شود.

وزیر خارجه ایالات متحده امریکا همچنان با وزرا خارجه ترکیه، فرانسه و کانادا ملاقات کرد و همچنان با والتراشتاین ستین مایر، وزیر خارجه آلمان نیر ملاقات کرد. در همین حال، وزیرخارجه آلمان بعد از ملاقات با همتای ایرانی اش در هوتل محل مذاکرات با آقای ظریف گفت که پس از ۱۰ سال گفتگو به لحظات سرنوشت ساز مذاکرات رسیده اند.

جواد ظریف، وزیر خارجه ایران امیداور است تا توافقی میان ایران و قدرت های جهان روی برنامه هسته یی آن کشور صورت گیرد.

آقای ظریف این اظهارات را از محلی در ویانا مرکز اتریش بعد از گفتگوها به خبرنگاران بیان داشت. آقای ظریف که ازسوی عباس عراقچی معاونش همراهی می شود از ارایه جزئیات بیشتر در این مورد اجتناب کرد.

احتمال می رود که وزیر خارجه روسیه نیز روز یکشنبه با سایر وزرا خارجه کشورهای اورپایی شامل مذاکرات شود.

در همین حال، کترین اشتون، رئیس مشی خارجی اتحادیه اروپا در مذاکره روز شنبه با ایران نیز حضور داشت. او با جاوید ظریف چندین بار ملاقات داشت.

مذاکرات جاری بین ایران و قدرت های جهان روز جمعه زمانی به بن بست های جدیدی مواجه شد که ایران یک بار دیگر تقاضا برای امتیازات را رد کرده است. ایالات متحده امریکا و ایران روی میزان حفظ برنامه هسته یی تهران منقسم باقی مانده اند.

مقامات ایالات متحده، بریتانیا، فرانسه، آلمان، روسیه و چین برای مذاکره با ایران پیرامون برنامه هسته ای آن کشور در ویانا به سر می برند.

ایران ادعاهایی را رد می کند که گویا آن کشور در صدد ساخت بم اتمی است و این امر را اسرائیل تهدید بزرگی برای امنیت منطقه می بیند.

ایران و گروه پنج جمع یک مشتمل از ایالات متحده، بریتانیا، چین، فرانسه، روسیه و آلمان از یک سال به این سو تلاش دارند روی کاهش فعالیت های هسته یی ایران در بدل کاهش تعزیرات، به توافق برسند.

مقامات کشور های غربی می گویند ایران از صحبت پیرامون مسائل کلیدی مانند غنی سازی یورانیوم، فعالیتی که از آن استفاده نظامی و غیر نظامی می باشد، خود داری می کند. یک منبع اروپایی می گوید گفتگو ها روی تمدید احتمالی مذاکرات امروز یکشنبه ادامه می یابد.

این گزارش را رویا زمانی با ترجمه گزارش الپسین، خبرنگار صدای امریکا، و با استفاده از مطالب خبرگزاری رویترز و اسوشتدپرس تهیه کرده است.

XS
SM
MD
LG