لینک های دسترسی

Breaking News

تکریت میدان نبرد سنگین سربازان عراقی و داعش


عملیات در تکریت به کندی به پیش می رود
عملیات در تکریت به کندی به پیش می رود

نبرد سنگین در اطراف شهر تکریت در ۱۴۰ کیلومتری شمالغرب بغداد، زادگاه صدام حسین دیکتاتور پیشین عراق، ادامه دارد. ارتش عراق با پشتیبانی شبه نظامیان شیعه تهاجم گسترده ای را برای باز پس گیری این شهر از پیکارجویان داعش آغاز کرده است.

مقام های عراقی می گویندکه طرحی را برای بازگشت ساکنان منطقه آماده خواهند کرد، اما ساکنان در تلاش اند که به کمک ارتش از منطقه فرار کنند.

پیشروی ارتش عراق با پشتیبانی شبه نظامیان شیعه برای پس گرفتن تکریت ادامه دارد. به گفته مقام های عراقی ارتش توانسته است منطقه ای در حدود ۱۰ کیلومتری تکریت را از نیروهای داعش پاکسازی کند.

فرمانده ارشد نظامی آمریکا گفت که نیروهای عراقی شهر تکریت را از پیکارجویان دولت اسلامی یا داعش پس خواهند گرفت، اما چنین امری تنها به خاطر وجود حملات هوایی ائتلاف تحت رهبری آمریکا روی خواهد داد.

مارتین دمپسی، لوی درستیز عمومی قوای مسلح امریکا گفت که شمار نیرو های عراقی که با تندروان داعش می جنگند زیاد است، اما به باور وی بدون حملات هوایی تحت رهبری امریکا که تحرک پیکار جویان را کند کرد، به نظر نمی رسید که عراقی ها می توانستند در تکریت پیشروی کنند.

نیروهای امنیتی عراق می گویند که پیشروی به سمت تکریت آهسته است زیرا داعش مقاومت شدیدی از خود نشان می دهد. با این حال، مقام های ارشد نظامی آمریکا می گویند که عراق در نبرد تکریت پیروز خواهد شد.

مارتین دمپسی لوی درستیز عمومی قوای مسلح امریکا
مارتین دمپسی لوی درستیز عمومی قوای مسلح امریکا

آقای دمپسی به این باور است که اگر حملات هوایی امریکا بتواند نیروهای داعش را در مناطق دیگر درگیر کند، ارتش عراق و شبه نظامیان شیعه در نبرد تکریت پیروز خواهند شد. او افزود که ۲۳ هزار شبه نظامی مورد حمایت ایران در جنگ تکریت شرکت دارند.

حسن فیروز آبادی لوی درستیز اردوی ایران روز یکشنبه گفت که ایران حضور نظامی در عراق ندارد و کمک تهران به عراق در حد مشاورت است. او علت حضور قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران در عراق را آشنایی با شیوه های پیچیدۀ جنگی خواند.

ژنرال دمپسی از سوی دیگر عقیده دارد که جنگ تکریت شبیه جنگ های پیچیده ای نیست که در کتاب های آموزش نظامی دیده می شود، بلکه صرفاً حرکت مجموعه ای از نیروی انسانی، وسایط و تجهیزات است که به سمت دشمن یورش می برند.

داعش سال گذشته میلادی در یک پیشروی سریع و دور از انتظار، تکریت و موصل، دومین شهر بزرگ عراق را تصرف کرد. تحلیلگران می گویند که نتیجه جنگ تکریت نشان خواهد داد که آیا نیروهای عراقی می توانند، و یا به چه سرعتی می توانند، برای باز پس گیری موصل آماده شوند.

در همین حال، جان کری، وزیرخارجه آمریکا روز شنبه در پاریس گفت که عملیات تکریت را دولت عراق طراحی و اداره می کند. او افزود که قبایل سنی و شبه نظامیان شیعه، که برخی از آنها از ایران دستور می گیرند، به عراق در عملیات تصرف تکریت کمک می کنند.

آقای کری خاطرنشان ساخت که این بدان معنا نیست که اقدامات آمریکا با ایرانی ها هماهنگ می شود. او تصریح کرد که امریکا اقدامات ایران را در یمن، لبنان و سوریه محکوم می کند.

ایران در لبنان طرفدار گروه تندرو حزب الله است، در سوریه از دولت بشار الاسد حمایت می کند و در یمن به شورشیان حوثی کمک می کند.

XS
SM
MD
LG