لینک های دسترسی

Breaking News

پیشروی نیروهای عراقی در جنگ با دولت اسلامی


حیدر العبادی، صدراعظم عراق حین دیدار از قطعات نظامی در کمپ حبانیه در شهر رمادی
حیدر العبادی، صدراعظم عراق حین دیدار از قطعات نظامی در کمپ حبانیه در شهر رمادی

نقشه جدید منتشره توسط وزارت دفاع امریکا، نشان می دهد که نیروهای عراق ساحات کلیدی را درنزدیکی تکریت، کوه های سنجار و بند موصل دوباره تسخیر نموده اند.

ستیف وارن، سخنگوی وزارت دفاع امریکا دوشنبه به تلویزیون الحره گفت که دولت اسلامی کنترول ۱۵ هزار کیلومتر مربع ساحه یی را که در ماه اگست گذشته تسخیر کرده بود، از دست داده است.

ستیف وارن گفت "در تکریت طوریکه می دانید ما عملیات خیلی موفقانه را برای آزاد سازی این شهر از داعش به انجام رسانیدیم و این عملیات تا اندازه زیادی کامیاب بوده است. در بخش های کوچکی از تکریت هنوز جنگ وجود دارد زیرا داعش در آنجا ماین گزاری کرده و تعدادی از جنگجویان و تفنگداران در شمال تکریت هنوز فعال اند."

اما وارن گفت مساعی برای راندن گروه دولت اسلامی در سوریه آنقدر توام با موفقیت نبوده است.

وارن گفت "درسوریه گروه دولت اسلامی در نزدیکی دمشق و در جنوب در حلب یک اندازه پیشرفت داشته است، حتی درین جا نیز ساحاتی را از دست داده است خاصتا در کوبانی. فرق این است که در عراق حملات هوایی همراه با حمایت عساکر دلیر نیروهای عراقی یکجا بوده است."

مقامات وزارت دفاع گفتند که پالیسی در برابر دولت اسلامی این بوده است درحالی که درعراق به عقب رانده شود، کوشش میشود در سوریه مناطق جدیدی به نفع این گروه سقوط نکند.

نیروهای حکومتی در عراق می خواهند گروه دولت اسلامی را در مناطق سنی نشین مجبور به عقب نشینی کنند و اینکار را بدون ملیشاهای شیعه که از حمایت ایران برخوردار اند و تا اکنون در بیرون راندن نیروهای داعش موثر بوده اند انجام می دهد.

نقش ایران

به هراندازه نقش ایران درین منازعه بیشتر می شود به همان اندازه خشونت های فرقوی و حملات انتقام جویانه اوج می گیرد.

نیروهای حکومتی با تندروان دولت اسلامی دراطراف شهر رمادی در ولایت انبار مصروف جنگ اند، جایی که قلب مناطق سنی نشین در قلمرو داعش از زمان تسخیر این مناطق در سال گذشته بود.

برید جنرال حماد، قوماندان قوای سریع عراق گفت جنگ خانه به خانه جریان داشته است.

او گفت که نیروهای حکومت در منطقه الهوز پیشرفت بسیار بطی داشته اند و تنها توانسته اند ۳۰ تا ۴۰ خانه را تصفیه کنند. آنها یک تفنگدار دولت اسلامی را از پا در آوردند.

حیدر العبادی، صدراعظم عراق هفته گذشته حین دیدار از انبار از عملیات نظامی برضد داعش در مناطق سنی نشین خبرداد. اما آنها باید این کار را بدون حضور ملیشاها شیعه انجام دهند. این مطلب را افضل اشرف از انستتیوت خدمات رویال ایالات متحده بیان داشته افزود.

صدراعظم عراق گفت "حضور ملیشاهای شیعه در آنجا مشکل آفرین گردیده است چون در قبال آن تاریخچه ای وجود دارد. برخی از عناصر و ملیشه ها کمپاین دهشت و شکنجه را در انبار برضد آنهاییکه آنها آنان را سنی می خوانند در گذشته براه انداخته بودند."

وقتی تندروان دولت اسلامی از تکریت خارج ساخته شدند ملیشاهای شیعه در خانه ها و مناطق تجارتی دست به چور و چپاول زدند. همچنان بانی کی مون، سرمنشی ملل متحد در قطر یکشنبه خواست تا ملیشاها تحت کنترول حکومت در آورده شوند.

وزارت خارجه افغانستان اعلان کرده است که اسنادی مبنی بر فرستادن اجباری افغانها در جنگ سوریه در دست ندارد بلکه گزارش ها چنین وانمود می کند آنهایی که در جنگ سهم دارند مطابق به باورخودشان بوده و آنها وقت زیادی را در سوریه سپری کرده اند.

گزارش: زلیتکا هوک، خبرنگار صدای امریکا

ترجمه: عبدالواجد عادل

XS
SM
MD
LG