لینک های دسترسی

Breaking News

کـُردان عراق: داعش سلاح کیمیاوی استعمال میکند


حکومت خود مختار کردستان عراق ادعا میکند که بر اساس شواهد، گروه دولت اسلامی علیه نیرو های پیشمرگه از سلاح های کیمیاوی استفاده کرده است.

وزیر دفاع عراق میگوید شهر تکریت در محاصره بوده و فرماندهاندهان نظامی برای جلوگیری از تلفات ملکی، از صبر کار میگیرند.

کارزار نظامیان و شبه نظامیان عراقی برای بازپس گیری شهر ستراتیژیک تکریت از تندروان گروه دولت اسلامی (داعش) ادامه داشته گفته میشود که این شهر در محاصره قرار دارد.

خالد العبیدی وزیر دفاع عراق در مورد محاصرۀ شهر تکریت گفت که هدف نیرو های عراقی، در حال حاضر رسیدن به محلۀ صنعتی در شهر تکریت است.

آقای العبیدی علاوه کرد:« از نگاه نظامی، نیرو های عراقی کاملاً تکریت را محاصره کرده و فرماندهان نظامی به خاطر جلوگیری از تخریب وسیع و تحمیل تلفات ملکی، لازم دیدند تا انتظار بکشند و شهر را در محاصره نگهدارند.»

شبه نظامیان شیعه و سربازان عراقی روز گذشته نواحی قادسیه را مورد هدف قرار دادند. تصرف مجدد تکریت به عنوان یک گام مهم به سوی شکست و عقب راندن تندروانی پنداشته میشود که بسیاری از نقاط شمال و غرب عراق را تحت کنترول در آورده اند.

تکریت، مرکز ولایت صلاح الدین، حدود ۱۳۰ کیلومتر در شمال بغداد و در کنار رود دجله واقع است و از لحاظ دسترسی به شهر موصل، از اهمیت خاصی برخوردار میباشد.

استعمال سلاح کیمیاوی

حکومت خود مختار کردستان عراق ادعا میکند که بر اساس شواهدی چند، گروه دولت اسلامی یا داعش، علیه نیرو های پیشمرگه از سلاح های کیمیاوی استفاده کرده است.

شورای امنیت منطقه کردستان با نشر اعلامیه ای ادعا کرده که در حملۀ انتحاری ماه جنوری در شمال عراق، گاز کلورین استفاده شده بود.

در این اعلامیه گفته شده که در نتیجۀ تجزیه و تحلیل لابراتواری، در یک نقطه ای که مورد حمله قرار گرفته بود، آثار گاز کلورین تثبیت شده است. این حمله بر یک جاده میان شهر موصل و مرز سوریه انجام یافته بود.

البته این ادعای حکومت خودمختار کردستان، از سوی کدام منبع مستقلی تأیید نشده است.

گاز کلورین، یک مادۀ خفقان آور است که بر اساس کنوانسیون سال ۱۹۹۷،از جمله سلاح های ممنوعۀ کیمیاوی پنداشته میشود.

XS
SM
MD
LG