لینک های دسترسی

Breaking News

عبادی دستور بازداشت مهاجمان بر پارلمان عراق را داد


معترضان خواستار اصلاحات در نظام سیاسی عراق استند.
معترضان خواستار اصلاحات در نظام سیاسی عراق استند.

حیدرالعبادی صدراعظم عراق روز یکشنبه به مقام‌های آن کشور دستور داد تا کسانی را دستگیر و بازجویی کنند که در ساحۀ سبز بغداد بر نیروهای امنیتی و قانونگذاران عراقی حمله کرده و به ساختمان‌های دولتی خسارت وارد کردند.

روز گذشته صدها تن از طرفداران مقتداالصدر روحانی برجستۀ شیعۀ عراق با عبور از دیوارهای امنیتی محوطۀ پارلمان عراق، وارد ساختمان پارلمان شده و سبب تشدید بحران سیاسی موجود شدند.

ساعاتی پس از این رویداد، آقای عبادی وارد ساختمان پارلمان شد تا شکست و ریخت ناشی از این آشوب را از نزدیک ببیند.

ویدیوهایی که در شبکه‌های اجتماعی پخش شد، گروهی از مردان جوان را نشان می داد که با سیلی بر صورت دو قانونگذار عراقی می کوبند. در قسمت دیگر این ویدیو مظاهره کننده‌گان موترسایکل‌های مربوط پارلمان را تخریب و برخی را هم به یغما می برند.

خبرگزاری اسوشیتدپرس گزارش داد که مظاهره کننده‌گان تدریجاً مقر پارلمان عراق را ترک کرده و شامگاه شنبه به سوی یک چهارراه در همان نزدیکی راهپیمایی کردند.

الصدر و طرفداران وی خواستار تغییر در نظام سیاسی عراق اند. حکومت عراق که در آن ائتلاف‌های اکثریت شیعه و اقلیت سنی و کرد درگیر بوده و برهم می تازند، به فساد گسترده و ارایۀ خدمات ضعیف عامه متهم است.

مظاهره کننده‌گان روز یک شنبه عهد کردند که به گردهمایی و راهپیمایی در ساحۀ سبز عراق تا زمانی ادامه خواهند داد که خواست‌های شان برآورده شود.

عراق از چند ماه به اینسو درگیر یک بحران سیاسی است که مانع رسیده‌گی به مشکلات جدی مالی در آن کشور شده و نیز توانمندی حکومت را برای مبارزه بر ضد گروه دولت اسلامی به شدت کاسته است؛ گروهی که هنوز هم بخش های قابل ملاحظۀ شمال و غرب عراق را در تصرف دارد.

ماموریت ملل متحد برای عراق این رویداد را مایۀ نگرانی عمیق خوانده و با نشر پیامی، خشونت علیه مقام‌های منتخب را نکوهش کرده و مردم را به "آرامش، خویشتنداری و احترام به نهادهای قانونی عراق" ترغیب کرده است.

XS
SM
MD
LG