لینک های دسترسی

Breaking News

پیوستن دو فرمانده گروه داعش به پروسۀ صلح در ننگرهار


دو فرماندۀ پیشین گروه داعش که به پروسۀ صلح پیوسته اند.
دو فرماندۀ پیشین گروه داعش که به پروسۀ صلح پیوسته اند.

دو تن از فرماندهان پیشین داعش در ولایت ننگرهار که اکنون به پروسۀ صلح پیوسته اند، می گویند که پس از دیدن مظالم آن گروه علیه افراد ملکی، تصمیم گرفتند به پروسۀ صلح افغانستان بپیوندند.

این دو فرماندۀ پیشین گروه داعش می گویند که رهبری آنان را پاکستانی ها به عهده داشت و ماهانه ده هزار کلدار دریافت می کردند.

این دو فرماندهان پیشین داعش که یکی زیتون و دیگری عربستان نام دارد به خبرنگار رادیوآشنا گفتند که نزدیک به پانزده سال در کوه ها به سر برده و در نهایت پس از آنکه مظالم و اعمال خلاف شریعت داعشی ها را علیه مردم غیرنظامی دیدند، از آنان متنفر شده و با وساطت دو تن از بزرگان قوم به نام های ملک دهقان و ملک صحبت سلاح به زمین گذاشته اند.

زیتون، فرماندۀ پشین داعش
زیتون، فرماندۀ پشین داعش

عربستان و زیتون می گویند پیش از پیوستن به داعش با گروه طالبان افغان یکجا بودند. به گفتۀ آنان فرماندهان شان به آنان گفته اند که در قدم نخست افراد اردو و پولیس افغان را هدف قرار دهید.

زیتون تاکید کرد که به آنان آموخته بودند "اردوی ملی را نخست هدف قرار دهید و با خارجی ها کاری نداشته باشید. امریکایی ها در قدم دوم اند."

زیتون می گوید که به مکتب نرفته مگر در دروس دینی خوانده است اما عربستان که به گفتۀ خودش هیچگاهی به مکتب نرفته است فرمانده ۷۰ تا ۷۵ جنگجو بوده است.

به گفتۀ زیتون، پس از آغاز درگیری میان "جنگجویان طالبان امارت و داعشی ها" مجبور شده با آنعده دوستان خود بپیوندد که قبلاً با داعش بیعت کرده بودند.

عربستان فرماندۀ پیشین دیگر داعش
عربستان فرماندۀ پیشین دیگر داعش

زیتون و عربستان هر دو تایید کردند که توسط افراد دیگری رهبری می شدند و پاکستانی ها آنان را آموزش داده اند. زیتون که به گفتۀ خودش رهبری ۵۰ جنگجو را به عهده داشت، همۀ آنان پنجابی ها، باجوری ها و ملیشه های پاکستانی بودند.

عربستان در صحبت با صدای امریکا گفت که داعش مردم را به زور پول به خود جلب می کند. او می گوید که ادعا هاییکه گویا داعش برای اسلام می جنگد همه "تبلیغات" پاکستان بوده است.

این فرمانده پیشین داعش گفت "این گروه مراکز انتحاری هم دارند اما هرکس به آنجا رفته نمی تواند. آنان هر کاری را که خواسته باشند در آنجا انجام می دهند."

عربستان گفت "بالای حکومت اعتبار نداشتیم، سال های زیادی در کوه ها به سر برده و پانزده سال شده بود که به شهر جلال آباد نیامده بودیم. بزرگان قوم یکجا شدند و ما هم به آنان پیوسته به پروسۀ صلح یکجا شدیم."

please wait

No media source currently available

0:00 0:04:16 0:00
لینک دانلود
please wait

No media source currently available

0:00 0:03:30 0:00
لینک دانلود

گروه دولت اسلامی یا داعش در افغانستان بیشتر در مناطق شرقی آن کشور حضور گرمتر داشته و دولت افغانستان در همآهنگی با نیرو های حمایت قاطع، حملات وسیعی را علیه آن گروه به ویژه در ولسوالی اچین ولایت ننگرهار راه اندازی کرده است.

مقامات محلی ننگرهار اوایل هفتۀ روان به خبرنگاران گفتند که در حملات هوایی علیه گروه داعش در ننگرهار بیش از ۳۰ جنگجوی داعش کشته شده است.

دو قوماندان سابق داعش به پروسه صلح پیوستند
please wait

No media source currently available

0:00 0:04:00 0:00

XS
SM
MD
LG