لینک های دسترسی

Breaking News

داعش ویدیوی از خشونت های تازۀ را نشر کرد


صحنۀ از حملۀ انتحاری توسط داعش
صحنۀ از حملۀ انتحاری توسط داعش

جنگجویان وفادار به گروه دولت اسلامی در افغانستان، امروز جمعه ویدیوی جدیدی را نشر کردند که در آن خشونت های تازۀ این گروه از جمله یک بم گزاری بزرگ انتحاری توسط موتر بر یک پوسته امنیتی و دیگر حملات داعش را در افغانستان و پاکستان نشان میدهد.

این ویدویوی که زیر نام "خراسان قبرستان مرتدین" نشر شده حاوی تصاویری از حملات تندروان بر یک کاروان نیرو های امنیتی پاکستان است که در یک راه کوهستانی در حرکت اند و همچنان تصاویری از درگیری مسلحانه با نیرو های امنیتی در یک ساحه دیگر، و دو بم گزاری انتحاری است که بر اساس زیر نویس آن، حملات بر وسایط دولتی در افغانستان انجام شده است.

در یک صحنه که سربریدن یک مرد و کشتن دو تن دیگر با ضرب گلوله از نزدیک نشان داده میشود، نوشته شده که این خشونت ها در ولایت های لوگر، ننگرهار و پکتیکا صورت گرفته است.

نزدیک به پایان ویدیو، مردی نشان داده میشود که با تندروان دیگر خداحافظی کرده، سوار موتری مملو از مواد انفجاری میشود. آن مرد سپس موتر را حرکت داده و بعد نشان داده میشود که این مرد، موتر را به یک پوسته امنیتی، اردوی ملی افغانستان، اصابت میدهد. گفته شده است که در این حمله انتحاری در ولسوالی ازره ولایت لوگر، تعمیر پوسته امنیتی کاملاً ویران شده است.

حقیقی بودن این تصاویر، و تاریخ خشونت های نشان داده شده نمی شود به صورت رسمی، فوراً تائید گردد.

داعش در افغانستان و پاکستان

گروه دولت اسلامی که بخش های از سوریه و عراق را تصرف کرده است، در ماه جنوری سال گذشته نقشه جدیدی را نشر کرد که در آن از خراسان به عنوان یکی از ولایات تحت کنترول داعش در افغانستان و پاکستان، یاد شده است.

در ویدیوی جدید گروه دولت اسلامی، همچنان تصاویری از دو حمله جداگانه علیه نیرو های امنیتی و رهبران قبایلی طرفدار حکومت پاکستان، در ساحات باجوړ و خیبر در امتداد سرحد با افغانستان نشان داده میشود.

داعش در این ویدیو، مسئولیت حمله بر یک بس در شهر کراچی پاکستان را نیز بر عهده میگیرد، در این حمله، مردان مسلح ۴۳ تن از اقلیت اسماعلیه را به گلوله بسته بودند.

اشتن کارتر، وزیر دفاع ایالات متحده در سفر هفته گذشته خود به افغانستان، از ظهور یک تهدید جدید در افغانستان هشدار داده گفته بود که اردوی امریکا اطلاعاتی را در دست دارد که نشان میدهد داعش در جستجوی یافتن فرصت برای ایجاد لانه های شان در بخش های جنگ زده افغانستان به شمول ننگرهار میباشد.

آقای کارتر گفت:"ما شاهد ظهور لانه های کوچکی از داعش در سراسر جهان به شمول افغانستان استیم، اما باید بگویم که ما این تهدید را از نزدیک نظارت میکنیم، تهدیدی که میخواهیم نه تنها در افغانستان بلکه در سراسر جهان آن را از بین ببریم، و از بین هم خواهیم برد."

روز پنجشنبه، مقام های افغان ادعا کردند که مانع پخش نشرات رادیوی داعش در ننگرهار شده اند. این رادیو که صدای خلافت نام دارد، از یک محل نا معلوم، روز یک ساعت به نفع گروه دولت اسلامی تبلیغ میکرد تا جوانانی را که از مدرک بیکاری، نا امید شده اند، به داعش جذب کند.

این در حالیست که داعش و طالبان در افغانستان شدیداً با هم رقابت داشته و درگیری های مرگباری بین دو طرف صورت گرفته است.

ترجمه و ترتیب: ژیلا سمیعی
ادیت: هاشم حبیب زاده

XS
SM
MD
LG