لینک های دسترسی

Breaking News

دشمن نو کشتزارهای کوکنار افغانستان – داعش


مقام های محلی در مورد این اقدام داعش اطلاعات دقیق در دست ندارند.
مقام های محلی در مورد این اقدام داعش اطلاعات دقیق در دست ندارند.

شماری از دهقانان ولایت ننگرهار می گویند که جنگجویان داعش در ساحات زیر نفوذ آن گروه کشتزار های کوکنار را از بین می برند.

مقام‌های محلی در ولایت ننگرهار نیز کشت کوکنار را در ساحات زیر نفوذ طالبان و داعش می کنند، اما در مورد ممانعت داعش از کشت کوکنار چیزی نمی‌گویند.

شماری از دهقانان ولسوالی‌های ده بالا و اچین ننگرهار به صدای امریکا گفتند که تفنگداران داعش کوکنار به ثمر رسیدۀ آنان را از بین برده و نیز به روستاییان هشدار داده اند که از کشت کوکنار پرهیز کنند.

نواب دهقانی است که یک جریب زمین را در ولسوالی اچین، کوکنار کاشته بود. او می گوید که داعش کشت کوکنار را "ناروا" خوانده و با آن مخالفت می کند.

نواب در صحبت با صدای امریکا گفت " ... ازکارهای ناروایی که خودشان انجام می دهند، چیزی نمی دانند ... از کشت گندم هم محروم شدم و کوکنار هم از دست رفت، دولت در مورد هنوز هیچ کاری نکرده است".

برخی دیگر از دهقانان می گویند که داعش شماری از دهقانان روستایی را به خاطر کشت کوکنار حتا بازداشت نیز کرده است.

محمد نعیم باشنده منطقه وچ‌کوت ولسوالی اچین گفت "آنان می‌گویند که این بته حرام است. دیگر به رمز کار آنان آگاه نیستم. در چند قریه مردم کوکنار کاشته بودند که همه از بین رفت".

واکنش مقام ها

ولسوالان ده بالا و اچین و نیز سخنگوی والی ننگرهار کشت کوکنار را در ساحات زیر ادارۀ داعش می پذیرند، اما در مورد مخالفت آن گروه با کشت کوکنار جزئیات دقیقی ندارند.

عطاالله خوگیانی سخنگوی والی ننگرهار گفت که دولت برای محو کوکنار و پاکسازی آن مناطق از وجود طالبان و سایر تندروان مسلح عملیات وسیعی را روی دست دارد.

این درحالی است که حکومت افغانستان از روز یک شنبه به اینسو کمپاین محو کشتزارهای کوکنار را در ولایت ننگرهار از ولسوالی سرخرود آغاز کرد.

ادریس صافی رئیس مبارزه با موادمخدر ننگرهار گفت که تا چند روز دیگر روشن خواهد شد که به چه پیمانه کوکنار در ننگرهار کاشته و محو شده است. او نیز گفت که در مورد مخالفت داعش با کوکنار معلومات دقیقی ندارد.

اقتصاد علیل، نفوذ ناکافی دولت و نیز ناتوانی دولت به فراهم آوری زمینۀ معیشت بدیل به دهقانان، عواملی است که به گفتۀ آگاهان سبب ادامه و در برخی حصص حتا منجر به افزایش کشت کوکنار شده است.

هم اکنون در ولسوالی‌های سرخرود و بهسود که در ده کیلومتری شهر جلال آباد قرار دارد، نیز کوکنار کشت شده است.

بر اساس آمار ریاست مبارزه با مواد مخدر ننگرهار، سال گذشته بین ۱۰ هزار تا ۱۶ هزار هکتار زمین در آن ولایت کوکنار کشت شده بود.

XS
SM
MD
LG