لینک های دسترسی

Breaking News

تخریب اثار باستانی در موصل به دست اعضای داعش


صحنه تخریب اثار باستانی موزیم موصل توسط اعضای گروه دولت اسلامی
صحنه تخریب اثار باستانی موزیم موصل توسط اعضای گروه دولت اسلامی

گروه داعش یا دولت اسلامی دیروز ٢٦ فبروری با نشر یک ویدیو اعلام کرد که اقدام به تخریب مجسمه‌ های باستانی در موزیم شهر موصل عراق زده است. این ویدیو نشان می‌دهد که اعضای این گروه با وسایل تخریبی به جان مجسمه‌های تاریخی این موزه افتاده‌اند.

بر اساس گزارش آژانس رویترز، در این ویدیو اعضای گروه دولت اسلامی با وسایل تخریبی مجسمه‌های تاریخی موزیم موصل را سرنگون و تخریب مینمایند.

در این ویدیو همچنان این گروه نشان میدهند که یک بنای تاریخی دیگر را در ولایت نینوا نیز تخریب می‌کنند.

از جانب دیگر بنابر گزارش آسوشیتدپرس، انتشار ویدیوی تخریب اثار هنری و باستانی در موزیم موصل باعث آن شده است که سازمان فرهنگی سازمان ملل متحد، یونسکو، خواستار نشست فوق العاده شورای امنیت در خصوص تامین امنیت میراث فرهنگی عراق شود.

ایرینا بوکووا، رییس یونسکو، گفته است که دیدن ویدیوی نابودی مجسمه ها در موزیم شهر موصل توسط داعش برایش تکان دهنده بود.

مجسمه گاو بال‌ دار، بازمانده تمدن آشور یکی از مجسمه‌هایی است که نیروهای داعش آن را تخریب می‌کنند. آنها در این ویدیو تاکید می ‌کنند که بت‌ها را نابود کرده‌ اند.

در حالی که این ویدیو موجب اعتراض بسیاری شده است هنوز به طور مشخص روشن نیست که آیا تمام مجسمه‌ها اصل بوده‌ اند یا خیر. پیش از این گروه داعش کتابخانه شهر موصل را با هزاران جلد کتاب خطی به آتش کشیده بود.

گروه دولت اسلامی یا داعش شهر موصل را در عملیاتی در ماه جون سال گذشته از دست دولت مرکزی خارج کرد. نیروهای مسلح عراق بدون مقاومت این شهر را ترک کرده بودند. پس از گذشت چندماه ارتش آمریکا اعلام کرده است که با آموزش نیروهای عراقی و همراهی پیشمرگه‌های کردی برای تصرف دوباره این شهر اقدام خواهد کرد.

XS
SM
MD
LG