لینک های دسترسی

Breaking News

اسماعیل خان: عکس های داکتر نجیب را نصب نکنید


اسماعیل خان بر مشارکت بیشتر مجاهدین در حکومت تاکید می ورزد
اسماعیل خان بر مشارکت بیشتر مجاهدین در حکومت تاکید می ورزد

محمد اسماعیل خان، والی و رهبر پیشین جهادی هرات گفته است که مردم نباید عکس های داکتر نجیب الله، رئیس جمهوری پیشین افغانستان را در شیشه های موتر شان نصب کنند. اسماعیل خان دلیل این مخالفت اشرا توضیح نداد اما نجیب الله را «قاتل ملت» خواند.

«به تکنوکرات ها هم که توسط غرب آمده اند میگوییم که ما جنگ سالار و تفنگ سالار نگویید ، ما به ملت خود پیام دوستی ، همدلی و برادری دادیم و میخواهیم ملت ما کنار هم باشند اما یک حرف داریم، ما خادست ها را بخشیدیم اما آنها از این سو استفاده نکنند و عکس قاتل ملت داکتر نجیب را پشت موترهای خود نزنند.»

در افغانستان عکس های رهبران گروهای مختلف سیاسی و نظامی به فروش می رسد و شماری از مردم عکس های شخصیت های مورد نظر شانرا به نمایش می گذارند. برخی ها نمایش این گونه عکس ها را با آزادی بیان و اندیشه ربط می دهند.

هشدار به حکومت

اسماعیل خان همچنان رهبران حکومت وحدت ملی را در تأمین امنیت و آوردن ثبات در افغانستان ناتوان خواند.

والی پیشین هرات گفت در صورت گسترش جنگ در ولایت هرات منتظر تصمیم رؤسای حکومت وحدت ملی نخواهد ماند و دست به مبارزه مسلحانه خواهد زد.

«نشود که روزی شهر ما مثل قندوز ، بغلان و سایر شهرها با جنگ روبرو شود . ما به جناب رئیس جمهور میگوییم که در جنگ با روسها و جنگ با طالب ها بنابر عزم و اراده دینی و اسلامی و حس استقلال طلبی و آزاده خواهی ما از هیچ کس اجازه نگرفتیم قرآن به ما اجازه داد مبارزه کردیم، و اگر به سرزمین ما جنگ بیاورند خواه کسی اجازه بدهد یا ندهد ما از شما میخواهیم که مبارزه کنید و دشمن را شکست دهید.»

اما آگاهان امور این گفته های اسماعیل خان را برگرفته از عدم حضور وی درحکومت وحدت ملی میخوانند.

خلیل عمادی کارشناس مسایل سیاسی در هرات گفت «اینها از این طریق میخواهند یک نوعی به دولت وانمود کنند که هنوز ما قدرت داریم و مردم با ما هستند فلهذا برای ما چوکی بدهید، حرف اینها سر چوکی و مقام است».

پیش از این عبدالرب رسول سیاف از رهبران پیشین جهادی نیز در کابل گفته بود که اگر وضعیت امنیتی بدتر شود، بدون اجازۀ حکومت مجاهدین دست به کار خواهند شد و در برابر دهشت افگنان خواهند ایستاد.

XS
SM
MD
LG