لینک های دسترسی

Breaking News

حزب لیکود نتنیاهو برندۀ انتخابات اسرائیل شد


نتنیاهو گفته است که در دو تا سه هفتۀ دیگر حکومت را شکل خواهد داد
نتنیاهو گفته است که در دو تا سه هفتۀ دیگر حکومت را شکل خواهد داد

دفتر صدر اعظم اسرائیل گفته است که بنیامین نتنیاهو از هم اکنون با احزاب کوچکتر در تماس است تا ائتلافی را برای کسب کرسی های لازم پارلمان برای ادارۀ حکومت شکل دهد.

پارلمان اسرائیل ۱۲۰ کرسی دارد و برای تشکیل حکومت یک حزب سیاسی باید برندۀ ۶۱ کرسی شود و در صورت نگرفتن اکثریت، حکومت ائتلافی بین دو یا چندین حزب تشکیل می گردد.

انتظار می رود که آقای نتنیاهو در صدد ائتلاف با حزب میانه رو کولانو باشد که ده کرسی پارلمان را از آن خود کرده است.

صدر اعظم اسرائیل روز چهارشنبه گفت که در دو تا سه هفتۀ دیگر حکومتی را تشکیل خواهد داد که برای چهارمین بار او را در این سمت حفظ خواهد کرد.

در حالیکه تمام برگه های رایدهی شمارش شده است، حزب لیکود بنیامین نتنیاهو ۳۰ کرسی را از آن خود کرده است. حزب اتحاد صهیونیستی، رقیب عمدۀ لیخود ۲۴ برندۀ ۲۴ کرسی شده است.

نظر سنجی های پیش از انتخابات نیز نشان می داد که حزب برسر اقتدار لیکود و حزب اتحاد صهیونست به ریاست آیزک هیرزاگ پیشتاز بوده و در رقابت تنگاتنگ قرار خواهند داشت.

آقای نتنیاهو در جریان مبارزات انتخاباتی تلاش کرد با تمرکز بر موضوعات امنیتی، تهدید ایران و مشکل با فلسطینی ها حمایت بیشتر رایدهندگان را کسب کند، در حالی که آقای هیرزاگ بر مشکلات اقتصادی، بلند رفتن قیمت خانه و زمین و کاهش فاصله میان طبقه های ثروتمند و فقیر در آن کشور متمرکز بود.

بنیامین نتنیاهو، صدراعظم اسرائیل در آخرین روز مبارزات انتخابات برای دریافت حمایت محافظه کاران یهود در آن کشور، موقف جالبی را اختیار کرد و در مخالفت با پالیسی شش سال گذشتۀ خود گفت که در صورت انتخاب دوباره اش به تشکیل کشور فلسطینی اجازه نخواهد داد – طرحی که ایالات متحده، اتحادیۀ اروپایی و تمام کشور های عرب با آن موافق اند.

ویژگی دیگر این انتخابات اسرائیل، تشکیل اتحاد احزاب اقلیت عرب در آن کشور بود که رأی دهندگان عرب را ترغیب کرده بود با علاقمندی خاص به مراکز رأی دهی صف‌ بکشند، اما در مجموع حضور بیش از حد اسرائیلی ها در این انتخابات پیشینه نداشت.

آقای نتنیاهو در پیامی در صفحۀ فیسبوک خود در مورد حضور عرب ها در انتخابات و ائتلاف آنان با احزاب اعتدالی ابراز نگرانی کرد و افزود که اقتدار راست گرایان در اسرائیل در خطر است.

آقای نتنیاهو گفته بود که مانع تشکیل کشور فلسطینی می شود، اما رقیب عمدۀ او گفته بود که با فلسطینی ها گفت و شنود را از سر خواهد گرفت.

آقای هیرزاگ پس از رأی دادن در یک مرکز رأی گیری در تل ابیب گفت هر کسی که می خواهد راه نا امیدی و سرخوردگی را تعقیب کند، به آقای نتنیاهو رأی خواهد داد.

XS
SM
MD
LG