لینک های دسترسی

Breaking News

واکنش ها در برابر سلاخی شدن یهودیان در بیت المقدس


یک یهودی متدین به قربانیان رویداد کنیسه دعا می کند
یک یهودی متدین به قربانیان رویداد کنیسه دعا می کند

دو جوان فلسطینی از یک خانواده، که با تبرچه، ساطور و یک سلاح گرم مسلح بودند، به روز سه شنبه وارد یک کنیسه (عبادتگاه یهودیان) در بیت المقدس شده چهار تن را کشتند و شش تن دیگر زخمی ساختند.

پولیس اسرائیل بعداً اعلام داشت که سه تن از کشته شدگان امریکایی و چهارمی شان بریتانیایی بود که همۀ آنان تابعیت اسرائیل را نیز داشتند.

به دنبال این حمله، پولیس وارد کنیسه شده و دو مهاجم فلسطینی را از پا در آورد. این در طول چند سال اخیر، خشونت بار ترین رویداد در بیت المقدس به شمار می رود.

پولیس اسرائیل تأیید کرده است که دو فلسطینی از بیت المقدس شرقی، به روز سه شنبه سلاح گرم و سرد به دست، وارد کنیسه شدند و عبادت کنندگان یهود را مورد حمله قرار دادند.

سخنگوی پولیس اسرائیل گفت که منسوبین آنان با رسیدن به محل، دهشت افگنان را هدف گلوله قرار داده و کشتند.

به تعقیب وقوع این حمله، جان کری وزیر خارجۀ امریکا با بنیامین نتنیاهو صدراعظم اسرائیل صحبت تلیفونی کرد و حمایت خود را از اسرائیل نشان داد.

آقای کری بعداً در یک کنفرانس مشترک که با همتای بریتانیایی اش داشت، ضمن محکوم نمودن رویداد کنیسه، از رهبران فلسطینی خواست که این حمله را با شدید ترین الفاظ تقبیح کنند. وی افزود که «این گونه خشونت، در هیچ جایی پذیرفتنی نیست».

فیلیپ هاموند وزیر خارجۀ بریتانیا نیز با نکوهش این حمله، از رهبران فلسطینی خواست تا رویداد امروز را تقبیح کنند. وی گفت لازم است تا هر دو جناح درگیر در منازعه، برای آرام ساختن اوضاع و فروکاستن تنش ها، از هر آنچه در توان دارند کار گیرند.

واکنش فلسطینیان

محمود عباس رئیس ادارۀ خودگردان فلسطینی اعلامیه ای صادر کرد و در آن ضمن تقبیح کشتار عبادت کنندگان یهودی، از اسرائیل خواست تا از تهاجم بر مسجد اقصا و اقدامات تحریک آمیز دست بردارد.

جان کری وزیر خارجۀ امریکا بعداً با محمود عباس نیز صحبت کرده و از اعلامیه اش مبنی بر تقبیح حملۀ امروز، پشتیبانی نمود.

اما گروه حماس نه تنها این حمله را تقبیح نکرد، بل آن را ستود. سمیع ابو ظهری سخنگوی گروه حماس گفت که از دیدگاه حماس، این حمله یک عکس العمل عادی در برابر کشته شدن یوسف الرامون و جرایم مکرر اسرائیلی ها در مسجد الاقصا بود.

از جانب دیگر مارک رگیف سخنگوی صدراعظم اسرائیل حملۀ امروز در عبادتگاه یهودیان در بیت المقدس را برخاسته از عین حس تنفر و افراطگرایی اسلامی ای خواند که عامل سربُریدن غیرنظامیان بیگناه در عراق و سوریه پنداشته می شود. وی از جامعۀ بین المللی خواستار آن شد که مقامات فلسطینی مورد بازخواست قرار گیرند.

XS
SM
MD
LG